Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Hatzfeld Tetralogy (статия) - Енки Билал, Банд десине, Комикси
Hatzfeld Tetralogy

Поредици: Френски комикси

Автор: Любен Загорчев - LifeJoker, понеделник, 18 август 2008.

Публикувано в Статии :: Литература; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Енки Билал успя да нашуми основно с различния Immortel: Ad Vitam, но всъщност режисьорската му кариера никога не е била от първостепенно значение. Много по-голяма страст явно се явяват комиксите, под каквато форма има натрупана сериозна библиография под формата на няколко поредици и отделни книжки. Най-известна разбира се е трилогията за Никопол, по която е правен и гореспоменатия филм, но далеч не по-лоша е тази за Хацфелд.

Сега по принцип не мога да твърдя с чиста съвест, че харесвам комиксите на Билал. Намирам ги леко недодялани и прекалено мрачни, но споменатата тетралогия все пак е от най-новите му творения и се радва на известен визуален прогрес. Започнала е като самостоятелна книжка през 1998-а, “Сънят на чудовището”, а пет години по-късно се развива вече в поредица. Главни герои са Лейла, Амир и Найк Хацфелд, които са родени и израснали в Сараево по време на военните действия и години по-късно се срещат в едно много различно общество.

В качеството си на главен герой, Найк се е уредил добре в живота, “страдайки” от феноменална памет, благодарение на която се е върнал за първите си дни на този свят с достатъчно ярки спомени. Амир обитава не толкова лицеприятната Москва, докато Лейла се грижи за баща си насред забравена от Бога пустиня и междувременно отскача до орбитална станция. Това последното се оказва от съществено значение, за да могат тримата да се съберат насред Париж.

Светът, който Билал обрисува е не по-различен от този в Immortel и обобщава цялото виждане на твореца: сиво, неугледно бъдеще на едно общество, живеещо в безизходица и корумпирана власт. Голямо влияние върху цялото му творчество има разбира се сръбския му произход и раната, която са оставили в съзнанието му войните в бивша Югославия. От друга страна това е сигурно най-идейния Ню Йорк на бъдещето, който може да се срещне из фантастичното изкуство.

По някое време се намесва и любовта, но тя бива задушена твърде бързо в сивотата на света, в който е обречена да се зароди. В съответствие с френската традиция нищо не е спестено в картините и на моменти изглеждат почти брутални, с достатъчно насилие, циничност и секс, за да не са подходящи под определена възрастова аудитория. Но истинската бруталност е в самия свят, в безизходицата и човешкото безразличие.

Заедно с трилогията за Никопол, това са комиксите на Енки Билал, които заслужават по-задълбочено внимание. Освен това тетралогията за Хацфелд е и може би най-добре нарисувания му комикс, или поне най-професионално изпълнен. Голяма част от идеите там също са намерили място в Immortel, сякаш получил възможност да направи филма, който желае, Билал е имал нужда да въплъти в него всяка една от многобройните си идеи, защото не е бил сигурен дали ще има втора възможност. Затова и ако ви е попаднал някои от комиксите за Никопол и ги сравнявате с филма, имайте предвид, че той не е сниман директно по тях.

В поредицата:
- Le sommeil du monstre 1998
- 32 Decembre 2003
- Rendez-vous a Paris 2006
- Quatre? 2007






Допадна ли ви този материал? (3) (0) 3512 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Няма коментари 

AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.