Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Memoir '44 (статия) - Days of Wonder, Ролеви игри, Бордови игри, Настолни игри
Memoir '44

Поредици: Бордови игри

Автор: Станимир Кръстев, вторник, 09 септември 2008.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

..."Два зара, поражение и флаг. Бум-бум – за един танк войната свършва, другите отстъпват позицията си, твой ход."

"Спомени от 44-та" (Memoir '44) е бордова игра от 2004 година, превръщаща се в класика. Целта й е да направи възможно разиграването на най-различни сражения от периода на Втората световна война от двама играчи в рамките на един час. Съществуват дори варианти за мисии с до 4-ма съотборници от всяка страна. Най-често срещани са битки около събитията през деня Д (D-day – най-мащабният и кървав десант в човешката история), овладяването на Франция от Съюзниците, пробиването на линията „Зигфрид“ и други. Съществуват и няколко допълнения към играта, които касаят различни фронтове и етапи на войната.

Играта започва с избор на конкретната мисия (scenario). Такива има в основните книги, в експанжъните, в интернет – на официалния сайт* или на многото други фенски такива. Различните мисии включват различни националности, индивидуално подредени терени и войскови части, имат различни цели и т.н. Всеки един от тези компоненти е напълно достатъчен, за да промени играта така, че отделните сценарии са доволно разнообразни.

Подреждането на дъската за игра започва с терените. Това са твърди шестоъгълни плочки, които плътно покриват полетата на таблото. Разбира се, има всякакъв тип, тъй като битките през Втората световна са се водили в най-различни местности. Гори, хълмове, планини, села и градове, пълноводни и плитки реки, пещери, езера, наводнени участъци, плажове, скални брегове и още много, много други. Върху тях, като военни и цивилни цели, понякога са разположени мостове, различни видове бункери и укрепления – включая често използваните ограждения от чували с пясък, летища, командни центрове, железопътни релси, гари, летища, полеви болници, бентове, и дори минни полета, бодлива тел, противотанкови съоръжения и прочее. Изобразени са като част от терените, като отделни плочки или като пластмасови фигурки. Всичко е направено в достатъчно голям размер – така че да се вижда ясно, и в същото време да бъде лесно за поставяне, разместване и въобще за игра.

Бойните единици са разделени в три основни категории: пехота, танкове и артилерии. Всяка от тях, чрез допълнителни маркери (картонени кръгчета с различни символи), може да изобразява историческа военна част като десантчици, френски бунтовници, рейнджъри, командоси за пехотата; тежки "брони" и БТР-и, снабдени с огнепръскачки, за танковете; противовъздушни установки и "Big Guns" за артилерията. Всяка една се отличава по нещо от другите и добавя уникално усещане за отделната мисия. Най-общите правила, обаче, са доста прости – пехотата е от 4 фигурки в рота, танковете – по 3, а артилерията – само по две.

Когато таблото е подредено и целите уточнени, започва истинската игра. Подаването на команди става чрез изиграването на тактически карти. Всеки играч получава такива в началото, и бройката им не се променя до края на играта. Тези карти отразяват най-вече подготовката на офицерските кадри в навечерието на конкретното сражение за всяка от страните, поради което и бройката им варира: обикновено Съюзниците разполагат с повечко – до 6, а отбраняващите френските брегове немски войски – 4; малко сражение за отделен град или мост може да се води с по 5 карти за всяка страна, и така нататък.
Картите са два вида – командващи и специални. Първите определят бройката на максимално активираните за този рунд роти, както и на кой – или кои – флангове на сражението трябва да бъдат те в началото на хода. Специалните варират много, и обикновено са по-силни от обикновените. Те могат да повикат авиацията или медиците на помощ на някоя част; или да накарат пехотата да извърши отчаян щурм срещу противниковите позиции.

Веднъж активирани, ротите могат да се придвижват и евентуално да се атакуват. Различните части имат различна скорост, далекобойност и сила на стрелбата – която пък понякога варира, поради отдалечеността на противника. Боят се извършва с просто мятане на зарове, чиято бройка се определя от различни фактори. Шестостенните зарове имат две страни със символи на пехота, една с танкове, една с граната, още една със звезда, а последната е с флаг. Ако картинката отговаря на категорията на атакуваната рота (гранатата е универсална), то за всеки символ тя губи по една фигурка. Звездата означава пропуск, а всеки флаг кара ротата да отстъпи едно поле назад. Простите изчисления показват, че пехотата е най-лесно ранима – с 3 от шест символа; след нея са танковете – с шанс едно към три; и най-накрая е артилерията, която бива поразявана от едва една шеста от показанията на заровете. Когато групата не може да отстъпи (зад нея има непрекосима вода, друга единица или пък края на картата), флаговете също се считат за успешни попадения. Най-често именно така се реализира в играта бонуса от обграждането на противника.

Целта на мисиите почти никога не е чисто и просто да се унищожи противника. Всеки „сценарий” има определен брой "медали", нужни за победа. Когато някоя група бъде напълно унищожена, последната й фигурка се поставя в графата с медали на противника и се брои за един такъв. Но по-често в сраженията играчите целят друго. Превземане на хълм или град, пълно овладяване на индустриален комплекс, взривяване на бентове, пробиване на противниковата блокада и спасяване на войскови подразделения, безопасно пристигане на влакова композиция и много други. Практически много от мисиите предлагат нови и уникални цели, които по различни начини водят до получаване на един или два медала, но много рядко – автоматична победа. Това разнообразие, рядко срещано в другите бордови игри, е най-големият бонус на Memoir '44 – възможността с един комплект от играта да се играят неограничено количество неомръзващи „сценарии”.

"Спомени от 44-та" се развива постоянно не само от феновете, но и от фирмата-производител (която наскоро бе купена от друга, с цел продължаване на традицията на играта) чрез периодичното пускане на нови "допълнения" (expansions).
Такива са:

Terrain Pack – съдържа най-вече нови терени, книжка с правила за мините и нови единици. Дадените мисии са по-скоро насочване, как да се конструират нови такива от самите играчи.

Eastern Front – в това допълнение за първи път се появяват руснаците; то е със собствени правила, фигурки и означения. Към "Източния фронт" има още много снежни терени, нов вид бункери, и още правила за уникални единици (кавалерия, снайперисти, ски-части)

Winter / Desert Board Map – картата – пустинна и зимна – за двата горни експанжъна се продава отделно.

Pacific Theatre – в това допълнение събитията са предимно сражения между Японската императорска армия и елитни командоси на САЩ (с подробни, самостоятелни правила за всяка армия). Освен нови терени и "сгради", за първи път се появяват кораби и лодки за пехотата, нови самолети, правила за нощни сражения.

Air Pack – най-големият експажън, които прибавя подробни правила за самолети и въобще авиацията през войната. Съдържа оцветени модели на самолети и нови карти с удобно подредени правила (вместо да се търси определено правило из множество книги, се изважда картичка с максимално ясно и кратко обяснени нещата, често с помощта на картинка). В книгата на допълнението са дадени и всички официални мисии, публикувани до сега, ревизирани за въздушните правила, с подобрен баланс и т.н. Добавени са и нови тактически, командващи и специални карти.

... и още няколко, за които в момента на писане на настоящата статия само е обявено, че ще бъдат публикувани.

С тази статия целя да Ви убедя, че Memoir '44 е един добър начин за забавление на двама души – достоен съперник на всички бордови игри. В същото време опростените правила, по-малките размери и по-малкото време, нужно за игра (от половин до един час) са предпоставка Спомените да бъдат алтернатива на други игри с миниатюри, като например Warhammer.


*По-важни сайтове:
http://www.daysofwonder.com/memoir44/en/ - официалният сайт на играта;
http://www.boardgamegeek.com/game/10630 - страница в BoardGameGeek- най-големият сайт за бордови игри;
http://www.brummbar44.com/ - фенски сайт, откъдето идват най-добрите неофициални мисии, с много идеи как да се оцвети и подобри играта.






Допадна ли ви този материал? (8) (0) 4770 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (4) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.