Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Civilization IV: Colonization (ревю) - Firaxis Games, Походова стратегия, Компютърни игри, Нови игри, Сид Майер
Civilization IV: Colonization

Автор: Иван Ж. Атанасов, вторник, 07 октомври 2008.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Още на старта - черна точка за Сид Майер и Firaxis. Кръщавайки римейка на легендарната походова стратегия "Civilization IV: Colonization", оставят толкова грешно впечатление, че ако човек не е зареден с голяма доза любопитство и любов към версията от 1994-та е слабо вероятно да се реши да се пресегне и докосне до тази великолепна игра. Защо? Защото по този начин по-скоро наподобява поредния експанжън на четвъртата цивилизация. Но ако все пак се реши, играчът бързо осъзнава, че тя е използвана само като платформа, на която да се изчетка старата слава от прахта, за да блесне с нова, ярка светлина.

Също както при реверанса на чичо Сид към дългогодишните фенове на "Pirates!", "Colonization" успява да запази в максимална степен усещането, което носеше предшественика и. Рядко се сблъскваме с този факт при римейковете, още по-рядко - в два подред. Иначе казано, в новата Колонизация можете да намерите духа на предходната, облечен в пипнати графика и звук, нова, модернизирана механика и доста от добре приетите сред играчите добавки в "Civilization IV". Всичко това прави ефекта поразителен за този, който е разцъквал класическата версия - все едно заглавието не е остарявало заедно с него, а напротив, следвало е техническият процес, променяйки се, но запазвайки личността си. Докато за тези, които не са имали тази възможност, остава удоволствието от досега с една наистина великолепна игра.

За разлика от платформата, на която е изградена, в "Colonization" има един път към победата - революция, свобода, равенство... Отделяне от майчината гръд на европейските нации-доячки на всичко, що успеете с честен труд да заработите в далечния, див запад. Добрата новина е, че когато ви се наложи да го направите, няма да имате никакъв останал сантимент към короната, тъй като в момента, в който започнете да дишате малко по-свободно, кралят решава, че трябва да снасяте още повече златни яйца. Опитвайки се да го задоволите, бързо ще се озовете в положение, в което влагате огромни усилия приличащи на наливане на вода в каца без дъно - или с други думи с нулев видим резултат.

И така, към цялата бъркотия, с която трябва да се оправяте - материали, местни жители, ръст и просперитет, се добавя и нов елемент - търсене на свободата. Кралят обаче не е просто някакъв дразнещ индивид, и няма навика да трупа само пари, a и войски. Така че, обявите ли независимост, нещата наистина се нагорещяват. Затова пък удоволствието да зашлевиш шамар на онзи надут пуяк зад океана е огромно на този етап, повярвайте ми! Е, не е само това, все пак идва и писането на конституция, а то не е лесна работа. Имате няколко ключови избора, всеки от които влияе на бъдещото развитие. Дали ще забраните робството или ще го легализирате? Едното ви носи ръст на популацията, другото на продукцията на ресурси. Каква форма на управление ще изберете? Всяка си има своите плюсове, но и минуси.

Все пак, може би трябва да споменем няколко думи за нововъведенията. Доста от концепциите, които допаднаха на играчите в "Civilization IV", присъстват и тук. Например, виждаме добре познатата система за промоции на военните единици. Също така, границите на колониите определено са доста близки до тези в цивилизацията, с тази разлика, че културния елемент е заменен от настроенията за независимост. Освен това, силните граници носят задължителния бонус от преминаващи на ваша страна градове и абсорбиране на поселища на местното население. А пък и революционния тонус е нещо полезно.

Измежду новите неща е автоматизираната търговия. Ако си спомняте колко време отнемаше задаването на търговски пътища в старата версия, предполагам ще оцените това нововъведение по достойнство. Естествено, промяната не е до степен на лишаването на играча от контрол. В новия вариант добавяте импортни и експортни маркери за различните стоки в града. Трябва, разбира се, да имате достатъчно единици, за да обслужват цялата система, но все пак това е значително по-лесно за проверка, отколкото да гледаш в селище след селище дали нещо не е свършило, или е в повече, и влияе ли този факт на търговията като цяло. Пък и имате достатъчно други неща, с които да се занимавате, така че детайлите в този аспект могат да бъдат понякога наистина изнервящи.

А сред тези дребни грижички на вашата главата можете да намерите недотам дружелюбно коренно население, други велики сили, колонизиращи около вас, търсене на път за растеж, защото не може просто да се пльоснете на брега и да започнете да бачкотите, и това е само началото. Всяко селище, рано или късно, се налага да се специализира в някаква насока. Ще имате нужда и от малко по-образовани работници, ще се наложи да строите мисии. Поне ръста на популацията не зависи пряко от вас, слава богу, но пък косвено имате пръст и в него. Така де, като хората са сити се плодят, като няма храна - имат тенденцията да измират.

Всичко това може да звучи сложно, но за ветераните в походовите стратегии няма да е чак толкова трудно бързо да се ориентират в обстановката. Новаците пък, след две-три игри успяват да се поокопитят. Спокойно. "Colonization" има значително по-кратък път към победата от цивилизацията, така че тези "подготвителни" стъпки няма да отнемат ужасяващо дълго време. Предимство е, че все пак доста от концепциите и елементите на интерфейса са заимствани от "Civilization IV", където - все пак - трябва да си признаем ги бяха пипнали до степен на доволна интуитивност и доста голямо удобство.

В графично и звуково отношение, "Colonization" стои доста добре. Музиката е наистина приятна и трудно може да ти омръзне, карайки играча като в някои други заглавия да се отърве от нея след някой друг час. Ефектите по време на битка, околните звуци, фоновия шум - всичко е достатъчно живо и реалистично. Иначе казано, ако по дрехите посрещат, Колонизацията би трябвало да получи доста топло такова.

Може би втория негативен елемент, освен заглавието, е че с толкова дини под мишница често правите грешки, а игровият енджин просто не ви ги прощава. Макар че е възможно да се възстановите след някое грешно решение, това ще ви коства доста усилия без гарантиран резултат. Особено неприятно е да се окаже, че изоставате заради някое дребно недоглеждане и да видите как всичко се срутва пред очите ви, без надежда да спасите творението си. От друга страна, това добавя малко повече тръпка към играта, пък да си го кажем честно и реализъм. Колонизацията е сложна и опасна работа и ако се прави нехайно води до логичния завършек.

Има още изключително много неща, за които може да се говори, но ще ви оставя да ги откриете сами. В заключение само ще кажа, че също както се получи и с "Pirates!", Колонизацията е истински подарък както за новото поколение геймъри, така и за древните антики, които си спомнят пред-3D ерата. Действително, аудиторията на подобен тип заглавия е доста лимитирана и специфична в изискванията си, но си мисля, че "Colonization" успява да ги покрие всичките по един наистина великолепен начин.






Допадна ли ви този материал? (6) (1) 4205 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (8) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.