Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Войната за пръстена (ревю) - Fantasy Flight, Бордови игри, Настолни игри, Дж.Р.Р. Толкин
Войната за пръстена

Поредици: Бордови игри

Автор: Станимир Кръстев, четвъртък, 09 октомври 2008.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Войната за пръстена - "War of the Ring", е бордова игра на Fantasy Flight Games, издадена през 2004 година. Най-общо казано, тя дава възможност да се пренапише безсмъртната история на Толкин от момента, в който задругата е събрана в елфическия град Ривендел. От там нататък дали създанията от Средната Земя ще се обединят срещу силите на Сянката, или ще се опитат да унищожат Единствения, е въпрос на избор. Саурон също може да приложи различни стратегии за завладяването на света - от Мраколес към елфическите земи, може би от Мория към Графството на хобитите, и пр. От друга страна, "War of the Ring" е прекрасен начин хората да се запознаят със Средната Земя и Мордор като география, названията на градовете и крепостите, различните нации и не на последно място - персонажите и героите на Толкин, както и събитията, в които те са увлечени.

Кутията съдържа голяма карта на земите през Третата епоха, по две тестета карти за двете страни на конфликта - Свободните хора и Армиите на Сянката, специфични зарове за двете страни, обикновени зарове, безчет (двеста и четири, всъщност) детайлни фигурки за войските и героите, 137 маркера от различни видове, още карти и други дреболии. Таблото, както и останалите илюстрации в играта, са дело на Джон Хоу - известен с множеството си картини по Толкин - и е разделено на области. Някой от тях заедно образуват границите на националностите - елфи, северняци, джуджета, рохирими; Гондор, Исенгард, сауроновите земи, южняците и хората от изток. Отделната област, големината и формата и, определят трудността на терена, като високите планини са разделени на множество малки части, равнините - на големи. Върху тях са означени големите и малки градове, укрепления и цитаделите, най-важните за целите на играта места по картата. На таблото, от едната страна, са наредени всички цитадели на свободните хора в отделни, широки квадрати, където да бъдат поместени обсадените в тях войски. Също така, подобно универсално място има отделено и за всички "сенчести" укрепления. Тази област от игралното поле е за удобство на играчите, за да не се бутат две големи армии продължително време в един район.

В другия край на таблото е политическата част. Там, разделени в различни фази на напрежение, са разделени осемте нации. Всяка от тях е изобразена чрез самостоятелен маркер с две страни - активна и пасивна. Когато се придвижват, по някаква причина, към война, или, по-рядко, към незаинтересованост, маркерите им се придвижват в определени за целта "кутийки" надолу или нагоре.

Горната и долната част на игралното поле са запазени съответно за играча със Свободните хора и този с Армиите на Сянката. На специални места се държат всеки от четирите дека с карти - за всеки играч по един за персонажите и един за армиите, които притежава. "Добрите" имат място за Задругата на Пръстена - картите и фигурките на героите. Освен това, на една линия, с два отделни маркера с по две лица се отбелязват сборната Поквара на Задругата, причинена и от Пръстена, и колко области се е придвижила скрита.

"Злият" играч има място отбелязване на успеха си в издирването на Единствения за конкретния ход, и доколко Задругата издава присъствието си чрез своите действията, като се използват различни зарове от едната и другата страна на конфликта.

За целта на играта, командващият Сянката разполага със специална кесийка, в която събира маркерите си за Лова на пръстена - носещи различни обозначения като размер на покварата и дали Саурон е успял да открие настоящото местоположение на Задругата. Те трябва да бъдат вадени на случаен принцип, и заради голямата им бройка решението с кесийката е изключително удачно. Освен това, чисто визуално отделя Лова от другите елементи на играта.

От страната на Свободните хора, елфите са тези, които изнасят войната на своя гръб. Не те отнасят славата, но за това - по-късно. Та, елфите на Средната земя имат най-много цитадели - плячка за Окото - и всъщност една от най-малобройните армии. Високите създания имат задължението да удържат възможно най-дълго орките и тролите, основно прииждащи от Мраколес и Мория. Когато играта навлезе в по-сериозна фаза и играчът със Свободните хора може да си позволи да води активни бойни действия, елфите вече са като цяло избити.

Тук се появяват джуджетата - смешни и слаби от всяка гледна точка, те на практика се включват в играта по изключение - или когато е вече късно и са завладени от Сянката, или с едничка карта и трудоемко пътуване на герой до определени локации. Ниският народ е малоброен и се строява далеч, далеч от случващите се събития, и дори и да се активизира по време на игра, докато се събере и пристигне на мястото обикновено всичко е приключило.

Друг вариант са Северняците. Многобройни, и чрез умела игра и карти, те могат да бъдат сравнително рано включени в конфликта. В северните региони биха могли да превземат мрачната крепост на орките Барад-дур, или да подкрепят елфите и дори да си възвърнат част от загубените по-рано цитадели.

Рохан, колкото и да са красиви като фигурки, са по-скоро - както и в оргиналната история - губеща страна. Бялата ръка и войските на Исенгард удрят много бързо, тъй като границите им са общи, и обикновено тежко. Докато се осъзнаят, войната се води пред стените на Шлемово усое, когато вече е твърде късно. На практика, без правилните карти в подходящото време, конният народ бива победен и лишен от ролята си в общия военен театър. Инак, комбинирани с навременно събудилите се енти - при разкриването на Саруман - все пак биха могли да се съвземат и да подпомогнат Гондор.

Идва време и място да отбележим и най-могъщото човешко кралство. За съжаление, както е и според Толкин, гондорци проспиват по-голямата част от събитията. Но пък точно те, ако им се помогне, с двете си цитадели и многобройни войски, обират цялата слава в играта и единствени могат да си позволят да заплашат Мордор и неговите крепости в критичните последни ходове на играта. Подкрепени от Боромир и брат му Фарамир, барабар с Арагорн и Гандалф Белия, се превръщат в прекалено сладникава история. За щастие повечето са вече мъртви на този етап.

От другата страна положението е сенчесто. Имаме Окото - Саурон, чиито войски са осъдени да вилнеят из цялата Средна земя. Орките мрат, но се и множат много бързо, на много места и са подкрепени от осемте назгула. Като цяло няма сила, която да може да ги спре, а забавянето им при обсадите е просто отлагане на разрухата за следващ момент.

Силите на Бялата ръка и Урук-хай изцяло зависят от появяването на Саруман в игра. Това е рисковано от една страна, защото помага на Свободните хора да активират своите силни персонажи - както и ентите от гората Фангорн - но всъщност войските от Исенгард се оказват изключително могъщи. Предателят-магьосник успява да въоръжи и тренира много бързо елитна армия, която не се нуждае от водачи - самите елитни части изпълняват тази функция, и могат светкавично да сломят Рохан, пък дори и да нахлуят в Гондор и да заплашат столицата Минас Тирит. В останалото време са голяма, но не реализирана заплаха.

Южните и източните човешки съюзници на Окото имат относително малка функция в играта. Те могат да подпомогнат обсадата на цитаделите на Гондор, но всъщност без специални карти играчът със Сянката не би си направил труда да ги вкарва в игра. Техните укрепления са близко на юг и биха могли да бъдат потенциална хапка за Свободните хора.

Всички "добри" нации умират - те не могат да използват загубени в битка фигурки, докато "злите" са ограничени само в конкретен момент на пренасищане. Така, избита войска може да бъде върната в игра много бързо за ужас на противника.

В играта, действията на двете страни се определят чрез хвърляне на специални зарове, даващи различни показания с възможни заповеди. Такива са набор, движение на войски, действие на персонаж, магически сили (представляващи основно игра на карти), търсене на Единствения, криене и движение на Задругата и тъй нататък. Комбинацията от показанията на заровете е случайна и това внася понякога сериозно неудобство у играчите. На помощ идват Пръстените на силата. Всеки от тях може да променя зар еднократно. Важно е да се отбележи, че могъщите герои от едната и другата страна на конфликта дават допълнителни зарове, тъй като участват дейно в събитията.

Тестетата карти, както споменах, са по две за всяка страна. Едното е военно, а другото - по историята на Задругата, макар че си влияят взаимно. Военните карти обикновено набират нови фигури, с по-ефективни правила от обикновените и/или прибавят нови умения към настоящите. Други помагат за придвижването, за обсадите и пр. Останалите карти помагат (или ако са от страната на Сянката - вредят) на героите и Носителя на Пръстена, дават различни сили и възможности на определени персонажи и нации. Те могат да помагат и в битка, чрез разнообразен набор правила. Както останалите игри от този тип, многообразието на картите е основно за забавлението и от тях може да се очаква всичко.

Героите са много и някой от тях вече посочих, но ще се спра на част от останалите.
Страйдър (Бързоход - б.р.), или името под което се крие Арагорн е един от най-дейните персонажи в играта. Когато се разкрие като законен наследник на трона на Гондор, неговата мощ нараства значително и съвсем определено се превръща в трън в Окото.

Гандалф Сивия, веднъж щом покрай събитията се превърне в Гандалф Белия, може с лекота да обърне битка или хода на цял фронт на войната.

Кралят-Вещер е познатият от книгите и филмите водач на назгулите. Като такъв, той използва тяхната способност да се придвижва чрез летене по картата и да печели сражения само с присъствието си. Самото му появяване в игра е достатъчно, за да активизира всички Свободни нации.

Устата на Саурон е рядко срещан на таблото персонаж, но може да се превърне в неочаквано препятствие в последния стадий на играта за Задругата.

Тъй. За какво става дума в самата игра? Армиите на Сянката трябва да завладеят определена част от Средната Земя и най-вече цитадели на Свободните хора. В това време трябва и да пречи на Задругата, като я забавя максимално. Другата страна, пък, има откровено по-трудната задача да закара Носителя на Пръстена в Горгорот и до върха на планината на Съдбата, където Единствения може да бъде унищожен. Звучи уж лесно, но не е точно така. По пътя Задругата се разпада с натрупването на Поквара, всяко преминаване през тъмна цитадела или армия е свързано с големи рискове и забавяния. Вторият начин за победа - превземането на две цитадели на Сянката е по-скоро заплаха другия играч да внимава, отколкото реална възможност за победа. Съответно Свободните хора трябва да изберат най-подходящия път за Задругата и да устискат с последни сили, докато Пръстена бъде унищожен.

След основната игра излизат различни бонуси - по-голяма карта, допълнителни правила и карти, нови, подобни игри. Войната за Пръстена се развива, така, че за любителите има материал. Също така, в Интернет има различни варианти как да си оцветим фигурките ако не ни харесват в оригинал, или трудно ги различаваме.

Положителните страни на играта са очевидни - разнообразие, стил, история, възможности. Отрицателните се крият в липсата на баланс при "Войната за Пръстена", големият фактор късмет при заровете за заповеди и битките, както и самите карти, прекалено улеснената и абстрактна система за водене на сражение. Въпреки всичко, играта е много добра, доказана и прекрасен начин да загубиш час-два с приятел.

Официален сайт: http://www.fantasyflightgames.com/lotrwar.html
Страница в БордГеймГийк: http://www.boardgamegeek.com/game/9609






Допадна ли ви този материал? (7) (0) 4752 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (1) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /home/sivosten/public_html/e107_plugins/tvseries/tvseries.php on line 32: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3,0/DST' instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /home/sivosten/public_html/e107_plugins/tvseries/tvseries.php on line 51: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3,0/DST' instead

Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.