Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: StarCraft: The Board Game (ревю) - Fantasy Flight, Бордови игри, Настолни игри
StarCraft: The Board Game

Поредици: Бордови игри

Автор: Станимир Кръстев, събота, 08 ноември 2008.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Имало едно време, една легендарна компютърна игра. Наричала се StarCraft, а по времето, по което е написан този материал, предългоочакваната втора част се доизкусурява, преди да излезе на пазара. Междувременно, обаче, на пазара се появява едноименната бордова игра. Издател отново е Fantasy Flight Games, естествено под вещия надзор на Blizzard, а годината е 2007. А резултатът е наистина великолепен - майсторско изпълнение, включващо страхотни елементи и решения на различни проблеми и ситуации в най-добрите традиции на жанра.

Накратко, светът на Старкрафт се върти около три раси - гордите и древни протоси, многобройните и зли зерги и тераните, сиреч хората. Няма да ви занимавам с излишни приказки - най-вероятно всеки от вас поне е чувал за тези раси - но за целта на играта, всяка от тях е разделена на две фракции. Съответно: Tassadar - жълта, Aldaris - оранжева; The Queen of Blades - виолетова и The Overmind - зелена; Jim Raynor - синя и Arcturus Mengsk - червена. Две по две те използват еднакви единици, сгради, технологии и бойни карти, но всяка има различни стартови войски и специфична победа.

Играта отпървом впечатлява с кутията си. Освен прекрасни рисунки, има и доста стабилно тегло, следствие на огромното количество елементи. Основната книга с правила е доста големичка за подобен тип игра със своите 48 страници, но за това пък в нея са обяснени детайлно всичките им подробности. При това по доста подреден начин - веднъж набързо, за навлизане в механиката и съчетанията между различните правила, втори път - подробно, за разяснение и изключване на съмненията. Трябва да призная, че това е рядкост - обикновено всичко е омешано и е трудно да си представиш общата картина, докато всяко правило се разисква до край още при първата ти среща с него. Освен това, комплектът съдържа 180 фигурки, всяка носеща носталгия по оригиналната игра и намекваща за нови изживявания в същия свят. Дванадесет планети, всяка с малък "токен" за избирането и на случаен принцип (с еднакви гърбове), 15 обикновени и 6 z-axis (за представяне на третото измерение; те са от две части) свързващи пътища-пространства. Шест големи листа за всяка фракция, оригинално разработени, за да могат да помещават сградите, част от картите, работниците, различни цени и правила. Към тях има и по един маркер за отчитане на настоящите точки завоевание - conquest points, върху специална лента за целта. 36 за шестте фракции токена за заповеди, плюс още 18 специални такива. Нови 36 маркера за станции (бази) върху планетите, 90 работника, 42 транспортера, 40 сгради (по 6 за зергите и протосите и 8 за всеки от тераните), 38 токена, изобразяващи модулите (така популярните "добавки" към сградите), 20 маркера за изразходвани ресурси, 26 карти за ресурсите - всяка една отговаря за определена област от точно определена планета. Освен това има 108 бойни карти, 126 карти с технологии и 70 карти със събития ("Events"), разделени в три стадия, съответно по 25 за първи и втори и 20 за трети - тези карти са нещо като "часовник" за играта и добавят един умерен и много приятен фактор късмет в нейното протичане. Освен всичко това, в кутията има и още елементи, с които само бих ви отегчил, започна ли да ги изброявам. За феновете на StarCraft обаче, разглеждането на всяка част от комплекта е придружена с възклицания и много споделени спомени.

Играта започва с избор на фракции - първоначално по една за всеки играч. В зависимост от броя на страните в конфликта, игровата вселена се подрежда по различен начин и има различна големина. Тя се подрежда на случаен принцип, но и с голям елемент на намеса на играчите, така че може да приеме зашеметяващо много уникални форми. Всяка планета е разделена на области - от две до четири, като те могат да съдържат важните за победата "зони за завладяване", или пък ресурси за добиване. Без капка съмнение можете да предположите, че ресурсите са два вида - кристали и газ. Освен това, всяка зона има и индикатор за това колко максимално единици могат да се разположат там. Планетите са снабдени с места за закачане с междупланетните пространства, както и място за поставяне на токените със заповеди.

С тях започва и всеки рунд от играта. Фракциите имат по два от трите вида - за строене, за придвижване и за развитие на технологии. Тези токени имат гърбове, с изобразен символа на всяка страна и са със сребърен пръстен. Златните, по-добрите токени, са разбираемо със златен пръстен и са по един от всеки вид за фракция. Всички токени се поставят на планетите, където играчът иска да бъдат изпълнени, по един на действие, и следващият се слага чак след като всички останали играчи са поставили по един от своите, където желаят по картата (с определени ограничения, разбира се). Всеки трябва да постави точно четири такива маркера. Интересното е, че заповедите трябва да се поставят в ред, обратен на този, в който играчът иска да се изпълнят. Тоест първата заповед, поставена на картата, най-вероятно ще се изиграе последна, защото е най-отдолу на купчината за определената планета. В следващата фаза на рунда, чрез тези токени със заповеди, пак разигравани един по един, се извършват действията на играча. В оригиналната игра, фазата на поставяне и планиране е от основно значение и опитните играчи (а и тези с достатъчно въображение) могат да спечелят много ценно време, да забавят противниците си или дори напълно да провалят плановете им. В игра с повечко хора - петима, например, поставянето на заповедите е голямо забавление - както и следенето на реакциите по лицата на останалите играчи.

Изпълняването на токените със заповеди зависи от вида им - със строене, както може и да се очаква, се произвеждат нови войски, работници, космически кораби за транспорт; издигат се нови сгради, подобряват на съществуващи такива и се поставят модули към станциите. С придвижването се осъществява стратегическото движение по картата, така както и началото на сражение. С технологичната заповед се "разкриват" нови технологии като карти - използваните се връщат в основния дек и нови карти от него могат да се изтеглят в ръката. Златните заповеди могат да се използват само при построяването на специални технологични модули и заместват оригиналните, сребърни, добавяйки нови правила и възможности. По този начин, златен токен за строене позволява една сграда да бъде построена по-евтино, да се построи една в повече, да бъдат закупени повече единици за тази заповед. Поради това, че токените са три основни вида, а играчът трябва да постави задължително четири на игралното поле, могат да се правят различни комбинации и задължително някоя заповед се играе повече от веднъж на рунд. Винаги, когато се използват ресурси, били те кристали или газ, по един работник за всяка точка от тях се придвижва по персоналния за фракцията лист от "свободни работници" до определената карта за зона на планета, която се контролира и може да осигурява даденият ресурс. По този начин натрупването на суровини е невъзможно, но се постига достатъчно удачно, абстрактно правило за ресурсите.

Битките в играта са с лесни правила, позволяващи голяма свобода и използване на опит и майсторство от страна на играчите. Фигурките се подреждат една срещу друга и с комбинация от скрити карти се определят основните статистики, допълнителните правила и способности. Съществуват в доволно количество елементът на изненадата, възможността за залъгване и "надцакване" с бонус карти, технологии, модули, и дори токени със заповеди. По правилата на компютърната игра, различните единици имат различна способност или неспособност да се справят с определен клас други единици - например, в началото зергите не могат да се борят ефективно срещу летящи единици. Играчите могат да очакват призраците на хората да заключват противниковите летящи машини, зергите да се закопават и повечето от прелестите на оргинала. Старкрафт: бордовата игра има за основна цел динамиката и тя е постигната - в общия случай атакуващият е с преимуществото на повече единици и бойни карти.

Края на играта се постига чрез изтегляне и на последната карта от дека със събитията (от третия стадий) или чрез изпълнение на специалните победи на фракциите. За съжаление, те са силно небалансирани спрямо уникалната подредба на играната в момента вселена на Старкрафт, и опитните играчи биха могли да се споразумеят да игнорират тези правила. Отделно от тях, печели страната, събрала в края на играта най-много точки завоевания - или ако случайно остане сама на картата.

Плюсове:
+ Множество, сложни, но и същевременно добре обяснени елементи на игра, всеки един от които може да се окаже съществен за победата.
+ Богат комплект на кутията, отлични графично изпълнение
+ Атмосфера на играта; създава чувство за изключително добре свършена работа, за един завършен продукт, за близко до перфектното забавление за двама или повече души

Минуси:
- Да се обясни на незапознат човек цялата игра с огромното и количество информация е доста трудоемко. Запознаването с правилата от оригиналната книга е също дълго.
- Началното подреждане на играта и самата игра с повече хора отнема доста време. Може да се стигне до 3-4 часова такава.
- Възможно е абстрактността на поставянето на заповедите да бъде експлоатирана много грубо от играчите при добро познаване на правилата. Това е поправимо, но с промяна на основните правила.

Официален сайт на играта: http://www.fantasyflightgames.com/starcraft.html
Страница на играта в Board Game Geek: http://www.boardgamegeek.com/game/22827
Добро филмче, представящо играта, от издателите: http://www.youtube.com/watch?v=rdhSuMiGBGI






Допадна ли ви този материал? (13) (0) 9704 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (4) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.