Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Legends, Tome IV: FIFA – за компютъра и топката, част 2 (статия) - EA Sports, Симулатор, Спорт, Компютърни игри
Legends, Tome IV: FIFA – за компютъра и топката, част 2

Поредици: FIFA – за компютъра и топката; Легендарни компютърни игри

Автор: Димитър Грозданов, събота, 23 май 2009.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Предишния път завършихме първия етап на поредицата игри на ЕА Sports, посветени на цар Футбол. И с наближаването на може би най-очаквания финал на Шампионската лига от дълго време насам, може би е време отново да се върнем назад в историята на най-популярната футболна поредица в компютърния свят.

FIFA 96

FIFA 96 беше играта, която вкара поредицата в една много по-професионална ниша и загатна бъдещето – превръщането и в пълнокръвен симулатор. Геймплеят остана на едно сравнително аркадно ниво, но два елемента бяха решително променени. Първо ЕА се сдобиха с лиценза на Федерацията на асоциациите на професионалните футболисти (FIFPro), което им даде право да назовават футболистите (или поне повечето от тях) с истинските им имена. Второ, излизането на по-мощен хардуер в лицето на Sega Saturn и 32X, Playstation и новите компютърни видеокарти позволи създаването на истинска 3D графика (макар че SNES и Mega Drive версиите си останаха със същия 2D енджин). Въведени бяха по-подробни тактически опции за отборите, добавени бяха още три професионални лиги, с което общият брой стана 11. Вкаран беше и Player/Team editor, който позволяваше да пресъздадем в играта любимия си играч или дори отбор. Изобщо, 96 постави нови основи и принципи, които играта запази до много късен период. За разлика от предшественика си, се появи за всички налични платформи, като се добави и портативна версия за GameBoy.

FIFA 97

След успеха на предходното заглавие, ЕА тръгнаха с голяма кошница обещания за FIFA 97. Рекламната кампания гласеше „It Will Blow You Away”, говореше се за Motion Capture(технология за улаваня на реални движения, които да бъдат пренесени в играта), дело на самия Давид Жинола, за истински коментатори на срещите. И макар че голяма част от това стана факт в последствие – видяхме Анди Грей и Джон Мотсън за пръв път като глас зад кадър, като двамата в последствие се превърнаха в символ на поредицата, графиката беше подобрена, макар и предимно козметично, разширени бяха мултиплеър възможностите, добави се и режим за игра в зала (който впоследствие беше доразвит чак във FIFA Street). Всичко това беше хубаво, но играта просто не ставаше. Играчите си правеха каквото си искат и беше трудно да ги накараш да подават или стрелят в определена посока. Геймплеят като цяло беше неотзивчив към команди и най-вече изнервяше играещия. Това уби голяма част от плюсовете на заглавието и му отреди ниски оценки в медиите.

FIFA 98: The Road to World Cup

FIFA 98 в общи линии не промени нищо съществено. Направи се, разбира се, първата копка на станалата впоследствие традиция да се издават игри по двата големи шампионата – Световното и Европейско първенства – макар че в общи линии това е факт още от първото издание на поредицата. За първи път в 98 се появи и лицензиран саундтрак, макар че имаше само 6 песни, като от групите може би си струва да споменем само Chrystal Method и Blur. Добавени бяха нови режими и стадиони, свързани със световното първенство във Франция, а броят на лигите, отборите и обърканият геймплей останаха непроменени. Играта е и последната, която вижда издание за SNES и Mega Drive 16-битовите платформи, а както се оказва в последствие – за платформите на SEGA изобщо. На пазара се появява SEGA DreamCast, но след разговори между SEGA и EA, се стига до сериозен спор. От ЕА желаят да са единствените разработчици на спортни игри за платформата, а в SEGA вече са сключили немалко договори с фирми като Take Two. Dreamcast така и не получава спортна игра от EA, което според много хора е една от причините за скорошната смърт на конзолата.

FIFA 99

FIFA 99 най-сетне предложи друга бира на геймърите. Още с пускането на играта и култовата The Rockafeller Skank на Fatboy Slim се усети един много по-свеж полъх. Голямата промяна обаче беше на ниво геймплей. Играта запази повечето от основните си режими (без тези в зала), но най-сетне отново беше забавна за цъкане. Силно подобрена интуитивност както на контроли, така и на AI, правеха FIFA 99 едно истинско зрелище, макар и отново твърде аркадно по своята същност. В играта присъстваха и български клубни отбори - Левски и Литекс, което добавяше допълнителна тръпка за нашенските геймъри. Играта стана истинска мания както у нас, така и в чужбина, и компютърните клубове прибраха доста закуски от учениците по цял свят.

FIFA 2000

EA не изневериха на обичая си и след класната 99 се появи изключително склеротичната 2000. Графиката беше малко по-шарена, геймплеят беше изключително опростен и още по-аркаден, изкуственият интелект - особено на вратарите - беше плачевен, и като цяло играта разочарова. А на Изток вече изгряваше звездата на друг футболен симулатор, който отдавна беше дал заявка за по-добрата футболна игра – International Superstar Soccer (в последствие прекръстен на Pro Evolution Soccer). Единствената по-значима добавка беше новата система за изпълняване на свободни удари, която се ползва до 2002 година. Това, кажи-речи, изчерпва всичко, което може да се каже за първата ФИФА от новото хилядолетие.

UEFA EURO 2000

Малко преди европейското в Белгия и Холандия ЕА пуснаха първата си игра посветена изцяло на първенството на Стария континент. EURO 2000 реално си беше доста слабо гримирана FIFA 2000 с минимално подобрена графика, посредствен саундтрак и почти никакви промени в геймплея. Разочарованието беше сравнително голямо и развали доста имиджа на ЕА, тъй като играта направи впечатление за откровена джобоизтисквачка, като дори системата и групите на самото Европейско не бяха пресъздадени качествено.

FIFA 2001

FIFA 2001 върна играта към лоното на един по-качествен и осезаем реализъм, стабилна графика и геймплей. Играта беше по-скоро силно подобрена версия на 99, отколкото на недоразумението 2000, и върна надеждата на феновете. Новият енджин позволяваше да се изобразят наистина реалистични лица - нещо което присъства като идея в играта още от 98 - но едва сега намери реално и качествено приложение и вече човек наистина можеше да разпознае любимите си футболисти. Изстрелите най-сетне получиха скала за сила, което допринесе за разнообразието на реализма. Списъкът с лицензи се увеличи, като вече и емблемите на повечето клубове са истински. Nintendo 64 отпадна от списъка на платформите, за които поредицата на ЕА излизаше, и така играта се появи само за Windows, Playstation, Playstation 2 и Gameboy Color.

FIFA FOOTBALL 2002

Ако трябва да кажем нещо хубаво за 2002, то е, че за разлика от предходни издания не беше по-лоша от 2001. Минимални подобрения имаше във всеки аспект, коментаторите вече наистина бяха реалистични. Добавена беше и скала за изстрелите, но аркадната същност на играта ставаше все по-явна на всички. На плейстейшън фронта излезе първият официален Pro Evolution Soccer, който даде явна насока накъде трябва да тръгнат вече футболните симулатори, но на FIFA щяха да и трябват шест години, за да го разбере. Към платформите от предходната година се добавиха Gameboy Advance и Nintendo GameCube.

FIFA WORLD CUP 2002

Освен че беше изключително забавна игра, FWC 2002 послужи и като преход между новото и старото поколение фифи. Играта съчета графичните двигатели на 2002 и 2003, предложи прекрасен саундтрак, дело на Ванкувърския симфоничен оркестър, и доста шарена и пълна презентация на световното в Япония и Корея, с адекватно и реалистично представяне както на отборите, така и на системата на турнира. По-разчупеният геймплей, украсен с приятно нереалистични, оставящи огнена или сребриста диря удари и пасове, определено превърна играта в интересно изживяване. Тя е и първата от поредицата, появила се за новата по това време конзола на Майкрософт – Xbox.

Едно любопитно събитие свързано с нея е съдебното дело, заведено от немския вратар Оливър Кан срещу ЕА. Оливър съди компанията за нелегална употреба на името му, въпреки че на практика ЕА имат лиценза на асоциацията на играчите. Кан печели и това принуждава ЕА да изтеглят играта от територията на Германия и да платят солидна сума на скандалния вратар.

От тук насетне, поредицата поема по една доста различна и обновена пътека, която носи както негативи, така и позитиви. Pro Evolution Soccer успява да се наложи сред критика и фенове като по-добър симулатор и на ЕА ще им трябват дълги години да върнат на поредицата реномето, което имаше в златните си години преди 2002.

Следва продължение...






Допадна ли ви този материал? (5) (0) 2355 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (1) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.