Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: S.T.A.L.K.E.R. (ревю) - GSC Game World, First Person Shooter, Аркадий Стругацки, Борис Стругацки, Компютърни игри
S.T.A.L.K.E.R.

Автор: Ангел Марчевски, четвъртък, 29 октомври 2009.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Помните ли социализма? Големите вождове? Огромните фабрики, институти, цехове? Влаковите релси и гари? А хорицата караха ладички, москвичи и запорожци, градяха се панелки, строя ха се градове, индустриализираха се селища. Чувате ли звука на прогреса? Всеки соц-ентусиаст, чиято душа се изпълва при тези спомени ще остане повече от доволен от поредицата STALKER.

Сталкер е руска FPS-ка, вдъхновена от филма STALKER, който от своя страна е телевизионна адаптация на книгата на Аркадий и Борис Стругацки „Пикник край пътя”. И в трите произведения става дума за въпросната „Зона”, която за пояснение мога да асоциирам с Бермудския Триъгълник – опасен район с необясними явления и аномалии. Зонатa е не просто някаква тъмна гора – тя е живот, призвание, религия, Зоната има душа и съзнание, а в нейния център се крие Уишгрантър-а (Wish granter, англ. – изпълнител на желания), който ще осъществи най-съкровената ви мечта, а цената – тя е ваша за плащане. Екскурзоводите, които могат да ви заведат до там живи и здрави, са въпросните Сталкери (по-натам в играта с понятието се спекулира, но същността остава същата – опитен обитател на Зоната). Основният проблем в Зоната са т.нар. аномалии, а те самите са разнообразни – от гравитационни, пространствени, през ел.-магнитни, до психоактивни или радиационни. Ефектът от прекия сблъсък с аномалия е най-често фатален.

Защо започвам със Зоната? Защото тя е основната връзка между играта и филма. Но е време да заговоря и за самата игра. Действието се развива край Чернобил, Украйна. Принципно, във филма и книгата не става дума за злополучната АЕЦ, но гейм девелъперите са пренесли Зоната там, за да подсилят атмосферата и като цялостното впечатление. До момента има три части на STALKER: Shadow of Chernobyl, Clear Sky и Call to Pripyat. Във всяко едно от продълженията влизате в ролята на различен Сталкер, имате различна самоличност, мисия и социални отношения. Това, което свързва персонажите, е самата история и действията, които се развиват. Ако някой каже, че всичко това му напомня за сапунка... ще е прав! Дори аз се обърквам около хронологията, главно защото редът да експанжъните не отговаря на развитието на историята.

Сталкер е сървайвъл шутър. Започвате като новобранец, едва свързващ двата края. Ще броите всеки патрон и всяка рубла, но с времето това ще се промени. Всеки един от главните герой има някаква тайна мисия – крайна цел, която в зависимост от действията ви може да се промени. Всеки експанжън има от две до десет различни развръзки, в зависимост от стила ви на игра и решенията, които вземате. Но, не се ентусиазирайте, в 90% от случаите завършвате с т.нар „тъжен край”. Враговете ви са разнообразни: за начало самата Зона ви подлага на изпитания ежеминутно, налитат ви зловещи мутанти и Сталкери от вражески фракции. Играта се откроява с относителен реализъм – битките между сталкери са дълги и рисковани, най-често един откос е достатъчен да ги свали на земята, затова ще трябва да се пазите и да напредвате бавно. Огнестрелните оръжия са наслада за окото – арсенала включва всякакви съвременни екзотични пуцалки – АК-74 (не е грешка, не става дума за 47), Абакан, IL85, P-90, ОС-14 „Грозна”, Макаров, SVD, Fn-ки и т.н. Има различни калибри амуниции (в полза на реализма) и разнообразни типове патрони – бронебойни, кухи (HP – hollow point), подсилени и др. Ентусиастите на тема оръжия ще останат предоволни, а нак-откачените ще имат възможност да модифицират любимите си пушки по всевъзможни начини, превръщайки ги в нещо наистина невероятно. Това, което ще трябва да следите е кондицията на оръжието ви – редовните ремонти и поддръжка са задължителни.

Липсват RPG елементи – не се вдигат нива, не се учат умения, а издигането ви към елитен сталкер става посредством придобиване на все по-добра екипировка и снаряжение. Личните ви умения и знания като играч също играят голяма роля.

Друг важен елемент са т.нар. „Артефакти”. Въпросните измишльотини са страничен продукт от активността на аномалиите и са основната причина сталкерите да рискуват живота си в тяхното търсене. Визията им може да е доста забавна – например две метални пластини попаднали в аномалия са събрали странно еластично вещество помежду си, което ги кара да пулсират и пружинират, отдавайки странна синя светлина, или пък оживелия рул на изоставен шлеп, който формира нещо подобно на спирала. Всеки един артефакт има някакви свойства – положителни и отрицателни въздействия върху притежателя им. Колкото по-рядък и скъп е обектът, толкова по-силни са благоприятните въздействия и съответно по-малко неблагоприятните. Някои абсорбират гама-лъчи, други излъчват такива, трети ще ви дарят с регенерационни способности, четвърти ще увеличат или намалят устойчивостта ви спрямо различни фактори от околната среда, а други могат дори да спрат куршум. Артефактите са важна част от играта, затова правилният избор ще ви гарантира голямо превъзходство.

Костюмите, с които се сдобивате са изключително екзотични. Започвате с най-обикновен дъждобран, който в най-добрия случай ще ви предпази от настинка. По-натам можете да се сдобиете с всякакви брони. Има главно два типа облекла - с бойна насоченост – предлагат устойчивост към вражески огън и наранявания/ухапвания (а повярвайте ми – ИМА какво да ви ухапе!) и такива, предлагащи защита към околната среда – радиация, аномалии и пси-атаки. Желателно е да имате по един от двата типа, но ако успеете да усъвършенствате някакъв компромисен вариант – ще се справите и с един, което разбира се ще ви излезе по-скъпичко. Не забравяйте - противогазите са задължителни за по-опасните райони.

Мутантите са една зловеща сган изроди. От глутници слепи кучета, псевдо-песове и чернобилски помияри (който имат пси-способности), през мутирали плъхове, глигани, птици до рисове, химери и псевдо-гиганти. Най-страховити са мутантите-хуманоиди – кръвосмучещи изроди, сноркове и зомбифицирани сталкери. А ужасяващият „контролер” представлява смъртна заплаха дори за най-опитния сталкер. Играта не се препоръчва за хора със слаби сърца или нежна психика.

В крайна сметка най-силната страна на играта е нейната атмосфера. Изоставените индустриални райони са едновременно романтични и зловещи. Всеизвестният Припят е правен по образец на истинския, налице са всички по-известни атракции – виенското колело, басейна, фабриките, пощата и статуята на Ленин, а се носят слухове, че в последната част може да се види и кафе „Припят”.

STALKER има хардкор фен колектив не по-малък от този на други култови заглавия като Fallout например. Горещо препоръчвам играта на всеки любител на подобни заглавия.






Допадна ли ви този материал? (8) (1) 4003 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Няма коментари 

AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.