Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: CM5 vs. FM'05 (статия) - Компютърни игри
CM5 vs. FM'05

Поредици: Легендарни компютърни игри

Автор: Ангел Генчев, сряда, 20 юли 2005.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

След миналогодишния развод на дългогодишните партньори SIGames (Sports Interactive) и Eidos International, феновете на най-популярната футболна стратегия Championship Manager се оказаха при нулева гравитация.

Пък тази моя сърдечна страст се корени около CM 97/98 - добра причина да чакам новите подобрения със сърдечна трепет.

И ето - с гръм и трясък неотдавна на пазара излезе новият продукт на Eidos - CM5. Блеснаха чисто нови сайтове, та чак и домейни със запазената марка, пространни новини, реклами, шарении... и... Да, ама не, както с право отбелязваше популярният в не толкоз далечното минало водещ Петко Бочаров.

За съжаление, като че ли се оказа съвсем точна максимата "колкото повече реклама - толкова по-слаб продукт."

CM5 успя за твърде кратко време (около две седмици игра) да ме убеди в доста посредственото си изпълнение. Широко лансираният "по-бърз" engine наистина е по-бърз - в това спор няма - макар че част от тази "бързина" всъщност е фалш - само впечатление, оставяно от решението да можеш да четеш своевременно новини, докато същинските процеси вървят на заден фон. Все пак успях да мина за тези две седмици, 3 сезона в пълния (но съкратен спрямо CM4) набор дивизии - без да си давам особен зор, а и до голяма степен проучвайки интерфейса. А като заговорихме за него... Слабост след слабост. Минава под всякаква критика - без капка неудобство ще го класирам "определено грозен" с твърде странен набор на шрифтове и цветове, но пък за сметка на това - неудобен. Какво повече му трябва на човек? Менютата са ориентирани по доста странен начин, а и част от тях е полунеразбираема и с твърде заплетени опции. Но да кажем, че с това се свиква...

По-лошото е, че широк спектър от нововъведенията през годините от CM97 до CM4 въобще отсъства - контактът с медиите е безличен, половината оферти или клаузи около играчи отсътват, договорите са опростени. Самата база играчи е свита безпрецедентно - българските, за пример, са около 20 или 30 - с по 4-5 дори от съставите на евробойците ни - които няма как да са им непознати - докато в CM4, за сравнение, присъстваха дори полунепознати резерви, благодарение на нашенските разработчици. Така рекламираният 2D pitch е още по-слаб. Принципно е сладко да наблюдаваш симпатичните пулчета да подритват миниатюрна топка. Обаче, опциите спрямо скорост се изчерпват или в real time / 2x, при които можеш да отреагираш овреме, но траят 90/45 минути, или в 60x и Fast result, в които почти нямаш участие. Междинният вариант 6x е като че ли най-приемлив, но е малко по-бързо от нужното (и пак е 15 минути). Въобще протичането на срещите куца, и то куца сериозно.

Тренировъчният цикъл от своя страна е идеен - имаш от една страна схеми, от друга страна цикли, но като цяло е доста объркан - така и не съм сигурен, че се ориентирах в него.

Положителен напредък може да се отбележи като че ли само при игровата схема на тима. Захранването на определена позиция на терена с дълги топки, като опция за тактическо разиграване на пробиви или контраатаки - например - е наистина добра идея.

Но общото ми впечатление остана твърде, твърде негативно.

На противоположния полюс отстои малко по-ранния FM 2005 на Sports Interactive, появил се без кой знае колко шум. На практика, всичко изписано по-горе за него не важи. Интерфейсът е познатият ни от сериите CM, допълнително доразвит с някои удобни шорткъти. Базата е умножена спрямо СМ4 - и, за радост на почитателите у нас, най-накрая игруемно първенство е и нашенското. Редовният проблем остава, наистина - огромния ресурс, който играта поглъща, а в това отношение SI въобще не са се посвенили. Като цяло няма да се спирам твърде много на подробности - всички опции от предишните версии са налице, и то с редица подобрения. Ще обърна внимание единствено на най-голямата новост - медийния диалог, върху който изглежда (заедно с поведението на играчите) са работили най-задълбочено в SI.

FM позволява да поведете същинска медийна война с наставниците на противниковите отбори. Освен чистата човещинка да се надсмеете над тях, след като ги разгромите с 5:0 като гост, доброто и провеждане може да даде и много по-сериозни последици - тъй като не само щаба, но и играчите се впечатляват от изявленията (не само своите, но и тези от другия отбор). Така например, едно изявление на място два-три дни преди срещата на основния съперник за първото място, едно добро подковаване на противника му може да окаже същинско влияние.

Както с всяко друго нещо, разбира се, и с това не бива да се прекалява. Но е още едно чудесно допълнение към и без това богатата програма на наследника на СМ. А "media handling"-а далеч не включва само тази опция.

Зачудих се аз обаче, най-накрая, що за странен калабалък се е завъртял, та да се стигне до това, горното. Оказва се почти честна сделка, колкото и да е изненадващо. SI изтеглят целия си екип разработчици и 90% от идеите на CM, губейки името, ала с целия потенциал на бърза разработка на доразвита същата игра. Eidos печелят популярно име, но са принудени да се сватосат с почти непозната фирма за разработка на новия продукт - не е като да го изпуснат.

Резултатът. Макар и оценката ми за CM5 по-горе да е силно негативна, и то мисля с право, склонен съм да го приема за чисто нов проект с потенциал. С 90% загуби, Eidos, с новите си партньори, са създали един доста приличен продукт, който тепърва ще се развива и утвърждава. Далеч превъзхожда новият стар опонент FM откъм скорост, което е жизненоважно за тежка игра като Мениджъра. SI, от своя страна, продължават легенда с ново име. Нямат никаква нужда от реклама - дори статия като тази им е достатъчна. Тъй че загубата им е почти никаква. Но след някоя година могат да срещнат равностоен опонент - а изходът от сблъсъка ще зависи само от тях - дали ще легнат на старите си лаври, или ще продължат напред. Отново в същия дух, проблемът на FM, както и в старите серии на СМ, остава в тромавостта. А тук не е направена и стъпка.

Тъй или иначе, за момента има само един победител от сблъсъка.

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?t=3363






Допадна ли ви този материал? (0) (0) 2065 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (26) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /home/sivosten/public_html/e107_plugins/tvseries/tvseries.php on line 32: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3,0/DST' instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /home/sivosten/public_html/e107_plugins/tvseries/tvseries.php on line 51: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3,0/DST' instead

Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.