Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Представяне: Джефри Дивър vs. Томас Харис (статия) - Американска литература, Джефри Дивър, Криминален, Обзор, Томас Харис
Представяне: Джефри Дивър vs. Томас Харис

Автор: Любен Загорчев - LifeJoker, събота, 29 октомври 2005.

Публикувано в Статии :: Литература; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Много се чудех как точно да започна, но в крайна сметка реших че най-добрия начин да представиш един сравнително непознат автор е като го сравниш с някой много познат, пишещ по подобен начин. А сравнението между двамата се насажда с всяка прочетена страница. Вероятно за много читатели Дивър е поредния “булеварден” романист, но причината да избера него за това ревю е точно факта, че сред многото книги, прочетени ей така, за разтоварване, той наистина прави впечатление на майстор на трилъра. И така, нека битката започне:

Творчество

Томас Харис не е от най-продуктивните автори, но за сметка на това си е изградил сериозна репутация с два абсолютни хита. Всъщност доколкото знам има само четири романа, първият от които, “Черна неделя” е абсолютно неизвестен. Трилогията “Червения дракон”, “Мълчанието на агнетата” и “Ханибал” за сметка на това му гарантира място сред класиците на миналия век.

Джефри Дивър от своя страна има около двайсет романа, повече или по-малко известни, голяма част от които се въртят около добре изградени герои. Силна прилика според мен е тази “експлоатация” на едни и същи образи в дълги поредици, заплашително заприличващи на сапунени опери. Навремето Поразяващата ръка така ми беше писнал, че почти отказах Карл Май. Харис разбира се не оставя такава възможност поради малкото книги, но Дивър наистина може да дотегне в един момент.

Харис 1 Дивър 0


Герои

Дивър определено може да бъде обвинен в плагиатство. Кларис Старлинг и Амелия Сакс, детективки, карат спортни коли, коя беше с артрит и коя не, вече не помня. Някоя или и двете имаха червена коса, белег на бузата, импулсивни, незачитащи норми, дъщери на честни полицаи. Човек наистина може да омеша двата образа.

Следва Линкълн Райм, парализирания детектив на Дивър, който може да си движи само малкото пръстче и главата. Мейсън от “Ханибал” наистина не е добрия герой, но пък за сметка на това приликата е ужасяваща. Способностите на ума на Райм от своя страна са доста близки до тези на доктор Ханибал Лектър.

А самия доктор е вероятно най-силния персонаж в съвременния трилър. От една страна извратен психопат, но печелещ завидно лесно симпатията на читателите. Частта от него, отдаваща се на висши удоволствия за сетивата, невероятните познания във всички области на изкуството и науката, нима не се стремим към това. За момент можеш да решиш че той е съвършен.

Ако пропуснем останалите второстепенни или не толкова персонажи и стигнем до злодеите, то тук Дивър печели. Харис някак си не представя достойни съперници на героите си. Тръпката при Дивър идва от престъпниците, невероятно пресметливи и интелигентни, истински гении на злото.

Харис 2 Дивър 1

Сюжетни линии

Харис е предсказуем. Харис не ни оставя да се съмняваме в крайния успех на любимците ни. Харис не ни кара да се чудим кой е убиеца. Силата му не е в създаването на криминални загадки а в описанието, образите и сенките. И във вътрешните конфликти на героите.

За сметка на това Дивър създава главоблъсканици, в които очакваш и той самия да се обърка. Във всяка една негова книга читателя е убеден, че е разбрал всичко четиридесет страници преди края и очаква книгата да свърши. После още четиридесет страници нещата се завъртат, после отново и отново. До последната страница ума на читателя е тотално уморен и объркан от многобройните завои на действието, задните вратички, оставени от престъпника, безбройните каламбури.

Харис 2 Дивър 2

Холивуд


Книгата възбужда въображението. Киното премахва необходимостта от такова. А филмирането на всяка една книга е безспорен успех за автора, защото Холивуд не си дава парите на вятъра. Тук предимството на Харис е огромно. “Мълчанието на агнетата” разби всички класации, “Ханибал” бе очакван като дъжд в пустиня, “Червения дракон” е филмиран дори два пъти. При Дивър успяхме да видим единствено противоречивия “Колекционера”, но новините са за нови филми по негови романи.

Не трябва да се пренебрегват актьорите, взели участие в тези филми. И отново имаме светилото Джоди Фостър като Кларис Старлинг, заменена малко разочароващо от Джулиан Мур в “Ханибал”. А на тях ни се противопоставя прохождащата в киното Анджелина Джоли, за която се твърди че дължи успеха си като актриса на устните си.

В “Колекционера” имаме и парализирания Дензъл Уошингтън (като Линкълн Райм), но не му отива. Антъни Хопкинс, великия, се превъплащава в Ханибал Лектър и създава неразривна връзка между себе си и този образ. Не можем да си представим доктора по някакъв друг начин и не можем да се сетим за по-добра роля на Хопкинс.

Харис 4 Дивър 2

Книгата възбужда въображението. Киното премахва необходимостта от такова.А филмирането на всяка една книга е безспорен успех за автора, защото Холивуд не си дава парите на вятъра. Тук предимството на Харис е огромно. “Мълчанието на агнетата” разби всички класации, “Ханибал” бе очакван като дъжд в пустиня, “Червения дракон” е филмиран дори два пъти. При Дивър успяхме да видим единствено противоречивия “Колекционера”, но новините са за нови филми по негови романи.Не трябва да се пренебрегват актьорите, взели участие в тези филми. И отново имаме светилото Джоди Фостър като Кларис Старлинг, заменена малко разочароващо от Джулиан Мур в “Ханибал”. А на тях ни се противопоставя прохождащата в киното Анджелина Джоли, за която се твърди че дължи успеха си като актриса на устните си.В “Колекционера” имаме и парализирания Дензъл Уошингтън (като Линкълн Райм), но не му отива. Антъни Хопкинс, великия, се превъплащава в Ханибал Лектър и създава неразривна връзка между себе си и този образ. Не можем да си представим доктора по някакъв друг начин и не можем да се сетим за по-добра роля на Хопкинс.

Харис 4 Дивър 2

Професионализъм


Малко е тенденциозно да говорим за подобно нещо, но държа да поощря Дивър за огромния труд, хвърлен при всяка една книга. Изпипването на детайлите, разучаването на криминалистиката, нравите и бита на китайските имигранти (“Каменната маймуна”), съобразяването дори колко точно пари могат да се изнесат от сам човек с определена физика (“Сълзата на дявола”). Наистина читателя остава убеден, че автора знае за какво говори.

Харис 4 Дивър 3


Ех, любов


Ами как да го кажа. Развръзката в “Ханибал” е кулминацията на трилогията, абсолютно нелогична, но очаквана. А връзката на Райм и Амелия Сакс е бозава. Постоянните дилеми на детектива дали да се самоубива, дали да се оперира с надежда да му се подобри състоянието и намесата на Сакс в тези решения могат да съсипят цялото добро впечатление от романите.

Харис 5 Дивър 3


Но нека не оставате с идеята че Дивър за нищо не става. Просто Томас Харис е висша класа. А аз препоръчвам на всеки, който не държи да чете интелектуална литература в свободното си време, да се разтовари с някой от романите на Дивър. Тръпката е истинска и през цялото развитие на действието.

Романи на Джефри Дивър, издадени на български език:


“Колекционера на кости”

“Сълзата на дявола”

“Каменната маймуна”

“Милост”

“Невидимия”

“Дванайсетата карта”

“Убийте Райм”

всички от ИК “Ера”



За коментари: http://sivosten.com/forum/viewtopic.php?t=4000






Допадна ли ви този материал? (2) (1) 4881 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (4) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.