Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Що е то ролева игра (статия) - Ролеви игри
Що е то ролева игра

Автор: Blade, четвъртък, 26 януари 2006.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Добре дошли в Сивостен! Предполагаме, че щом сте попаднали тук, имате поне малко въображение и знаете как да се насладите на една интересна история. В тази статия ще ви запознаем с едно интересно и оригинално хоби, с което вие и вашите приятели можете да се забавлявате не по-зле от колкото с добър филм или книга. Става дума за хобито на ролевите игри - занимание, с помощта на което можете да се потапяте в най-различни фантастични и недотам светове, докато сте насядали около масата вкъщи.



Но нека започнем от там, където трябва – тези от вас, които продължиха да четат, сигурно се питат как точно биха могли да "потънат" в тези алтернативни вселени. За тази цел започваме от самото начало.
Този сайт е насочен предимно към ролевите игри – игри на фантазията, чрез които вие развивате своето въображение и мисъл и чрез които можете да изживеете онова, което четете в книгите и гледате по филмите. Долу сме подготвили няколко въпроса, които биха възникнали в съзнанието на тези, които за пръв път се сблъскват с понятието "ролева игра" – надяваме се да получите желаните отговори в следващите редове.

Какво е ролева игра?

Наименованието ролева игра идва от думата "роля" – именно защото в ролевите игри вие разигравате една роля - тази на вашия персонаж. За да играете ролеви игри, на първо място не трябва да се притеснявате - не е нужно да имате някакви актьорски способности, за да стане играта. Разбира се, полезни са, но в никакъв случай не са задължителни.
Всяка ролева игра започва със създаването на персонаж – дали той ще бъде могъщ воин или мъдър вълшебник, пилот на междузвезден кораб или най-обикновен местен жител, това зависи от играта, на която играете и особеностите на нейния свят. Както и от вас, естествено.
Втората стъпка е да изберете външен вид и характер на този персонаж – именно характерът е тази част от играта, която е важна за вас като играчи, тъй като вие ще разигравате ролята на персонажа водейки се по него.
За да "изиграете" характера на вашия персонаж, вие ще се впуснете в диалози с приятели или врагове, и ще реагирате спрямо дадени ситуации. Ролевата игра е изключително разнообразна – ще настъпват обрати в историята, ще се случват непредвидими неща, героите ви ще се натъкват на загадки, които трябва да разрешите, понякога ще се озовавате в капани, обградени от врагове, или дори срещу злодея, който иска да завладее или унищожи света.

Как се играе? Каква е целта на играта? Кога печеля?

Ролевите игри са колективни игри. За да се докоснете до вълшебството, хубаво е да играете най-много с четирима-петима души, но естествено това не е строго правило. Преди да започнете играта, вие трябва да сте направили няколко неща: първо и най-важно е един от вас да стане Разказвач или още - Водещ. Второто нещо, което трябва да сте направили, е да сте изчели донякъде правилата и описанието на света, в който искате да играете. Хубаво е да изберете свят, интересен на всички ви, за да ви достави играта максимално удоволствие.
Разказвачът е този, без който играта не може да се получи. Той трябва да бъде изобретателен и да има добро въображение, за да може да представя света на другите играчи така, че те да не заспиват на масата от скука, а да бъдат заинтригувани и наистина да попаднат в атмосферата на въпросния свят. На практика Водещият е този, който решава кога и къде нещо ще се случи, той измисля сюжета на едно приключение и докато останалите играчи управляват своите герои, той контролира всичко останало – от малките гризачи до боговете. Въпреки това, не съветваме Водещите да се възползват прекалено от тези си предимства - тяхната цел е да предоставят на играчите едно интересно и приятно изживяване и да ги "преведат" през този свят, а не да ги "победят". Най-важното, което начинаещите трябва да разберат, е че в една ролева игра няма победители и победени - целта е забавлението от самата игра. По този начин всички печелят.
След като сте прочели добре правилата и сте си избрали Водещ, трябва да съберете своята група. Мястото, където ще се забавлявате не е от голямо значение, но е препоръчително да е спокойно. По-важното е да имате някаква храна пред себе си, тъй като има голяма вероятност да огладнеете по някое време. Наличието на напитки (алкохолът по време на игра не се препоръчва) е почти задължително, защото бързо ще ожаднеете. След като всичко е готово, Разказвачът започва своя разказ – дали началото му ще бъде в задимената кръчма “Мечът на наемника”, където героите биват посетени от загадъчна фигура, която ги моли да му донесат магически артефакт, или пък в някоя космическа станция, повикани, тъй като са едни от най-известните пилоти из галактиката, зависи изцяло от Водещия - целта е да се забавлявате. Играта практически няма край. Ето един пример: Героите ви могат да се окажат в зала пред могъщ магьосник, отговорен за унищожението на два града. След дълга и тежка битка те го побеждават, но в дрехите му откриват писмо, според което всъщност злият магьосник не е бил крайната им цел – той просто е представлявал марионетка в ръцете на друга, по-могъща сила. И така героите трябва да продължат своето пътешествие, стига да искат. Както казахме, всичко зависи от Разказвача и неговото въображение, както и от желанието на играчите - ако на тях не им се играе в този свят или по това приключение, играта също не става.
Друг важен момент са събитията в и извън играта - трябва ясно да се разграничава играч от герой, защото това което знаете като играчи, не винаги съвпада с това, което героите ви знаят. Ако двете понятия се бъркат настъпва пълен хаос и може да се стигна до излишни спорове между играчите и Водещия. В допълнение, понякога се случва героите да се скарат или дори сбият - било то поради различия в характерите или по друга причина. Тук също важи горното правило - не позволявайте конфликти вътре в играта да излизат навън, както и обратното. Ако това да се случи, помнете че така разваляте удоволствието за всички в групата. А тогава целият смисъл се губи.

Какви могат да бъдат героите ни? Те могат ли да умрат? Какво става тогава?

Героите ви могат да бъдат каквито пожелаете – вълшебници-комарджии, религиозни фанатици, убийци, крадци, просяци или благородни воини, тактици, космически пилоти или войници и изобщо - всякакви. Това какъв ще бъде вашият, зависи изцяло от вас и границата тук е единствено вашето въображение, както и светът, където се развива действието. Въпреки това героите ви ще се натъкват на много опасности по време на своите приключения и има много моменти, в които има риск те да загинат. Макар да не е препоръчително героите ви да умират, това може да се случи. Естествено, Разказвачът винаги може да намери някакъв изход от положението – ново под-приключение, в което героите трябва да намерят изключителен лек, който би могъл да изцери мъртвеца и да върне душата му; под-приключение, в което героите биват пратени в друг свят, където да намерят и върнат обратно душата на умрялото създание, и така нататък. Това зависи изцяло от Водещия и неговата преценка. Естествено, може и персонажът просто да остане мъртъв.
Дори в този случай, играта не свършва – вие винаги можете да си създадете нов герой.
Възможностите в една ролева игра са толкова много, че единствената граница е вашето собствено въображение.

Как да разигравам героя си?
В ролевите игри вие не само описвате действията на персонажа си, но и играете неговата роля. Колкото по-добре е представена тази роля, толкова по-приятна и увлекателна става играта.

Както вече казахме по-горе, всеки персонаж, бил той добър, лош или пък напълно неутрален, има собствен характер. Тук ролевите игри се доближават най-много до подобието на театър и актьорска игра. Най-добре е докато разигравате персонажа си да имитирате донякъде гласа му или пък ако сте си измислили някакви определени фрази, с които да говори, да ги използвате; също така подходящия тон и емоционалността, които вкарвате в говора на персонажа си, могат да разнообразят играта и да стане по-забавно за всички играчи. Можете да жестикулирате, имитирайки действията, които прави героят ви. Имитирането на израженията му, както и много други неща ще спомогнат за обогатяването на атмосферата в играта, но - естествено - не е нужно да ги правите ако не искате.
Има два основни начина да разигравате персонажите си, зависещи от гледната точка – от първо лице ("Отивам до вратата, отварям я и вадя тихо меча си.") или от трето лице ("Кирдам отива бавно до вратата, отваря я и вади тихо меча си."). Играйте както ви е по-удобно - изборът е ваш.

Приключение, под-приключение. Сесия и кампания. Какво е това?
Всяка ролева игра е разделена на определени цели, които играчите трябва да преследват, така че да се оформя сюжетът на тяхното приключение – например една цел е героят-крадец да отиде и да ограби самия дворец, а други под-цели са например търсенето на екипировка, оглеждане на сградата и т.н.
Сесията представлява времето, през което се събирате с приятели да играете – най-често то трае от три до шест или повече часа, като зависи от самите играчи. С всяка следваща сесия играчите разбират повече за тяхното налично приключение (спасяването на принцесата от бърлогата на дракона, освобождаването на добрия полу-бог от неговия затвор, спасяването на света от злите създания и могъщия магьосник). Кампанията пък представлява това, което вашите персонажи са преживявали през целия си живот – издигането на воина от прост страж до майстор-тактик, генерал на армии и най-близък съветник на някой крал; превръщането на слабия магьосник в могъщ вълшебник, повелител на своето изкуство.
По-долу сме ви приготвили примерна част от една сесия, с която нагледно да ви покажем как протича разиграването на една ролева игра.
Забележете, че играчите хвърлят зарове, когато е необходимо да се прилагат правилата - те служат за обозначение и ограничение на възможностите на персонажите. Целта на правилата е да дават ясна представа за това какво може и какво не може даден персонаж, и доколко е умел в способностите си. Заровете се използват като елемент на случайността, за да може да се приведе тя в числен вид.
Има различни набори от правила, наречение системи. Всяка система работи по различен начин и е пригодена за определен жанр светове, но функцията й е винаги една и съща - да дава ясна и точна информация за случващото се, черно на бяло.
Дотук с поясненията, а сега приятно четене!

Примерна ролева сесия
За ваше улеснение накратко ще обясним за участниците в следващата примерна сесия. В тази примерна игра действието става в един фентъзи свят.
Пръв естествено е Разказвачът – ако не сте разбрали досега, той е "сценаристът" на приключението - този който измисля какво, къде и как ще се случи. Играчите са петима, като те управляват следните герои:

Турдик от рода Хадрахар, духовно лице и почитан магьосник. Джудже по произход, ниско и не особено красиво; благородно и честно. Управлява се от Играч 1.
Следващият герой е елфът Силвиан, който е прекарал по-голямата част от живота си в горите ловувайки и изучавайки билки и създания. Той е хитър и мълчалив и както всички елфи - много красив. Управлява се от Играч 2. Третият герой в списъка е млада жена, почти момиче – Арея, тръгнала още от малка по пътя на кражбите и обирджийството; професионален крадец, мислещ най-вече за богатството и охолството, отколкото за нещо друго. Управлявана е от Играч 3.
Другите играчи са Шадели, сатир отдал се на мистичните сили на природата, Томас и Калиар, двамата човешки братя-воини, управлявани съответно от Играч 4, Играч 5 и Играч 6.

Героите са се съгласили на молбата на местния лорд да догонят група бандити, които са отвлекли дъщеря му, като естествено им е предложено богато възнаграждение. В момента са в гъста и тъмна гора, търсейки за следи.


Разказвач: В момента сте застанали на малка тучна полянка, скътана между огромните борове на гората. Изморени сте и се нуждаете от почивка.
Играч 2: Оглеждам тревата наоколо за следи; все пак сме тръгнали да търсим отвлеченото момиче, а не да си почиваме. (хвърля зарове)
Разказвач: (проверява дали действието е успешно) Наистина, макар и да искаш да си починеш малко, миг преди да си се отказал откриваш неясни стъпки, водещи на север в гъстата трева.
Играч 2: Навеждам се и оглеждам тревата по-обстойно. Мога ли да разбера от какво създание са тези стъпки?
Играч 1: казвам: "Какво, в името на Боговете, откри, благородни приятелю?"
Играч 2: Измърморвам нещо, стараейки се да не се разконцентрирам от действието, което върша в момента.
Играч 3: "Хм... не е ли по-добре да си починем?". Протягам се и се прозявам.
Играч 5: Добра идея. Ще отида да насъбера дърва за огън.
Играч 4: "Ако искате да ги намерим по-бързо, мога да ви помогна, но ще изхабя почти всичките си сили."
Играч 1: "Давай, друиде! Боговете ще бъдат с теб."
Играч 4: Изсумтявам, после използвам умението си да привиквам животни (хвърля зар).
Разказвач: Отначало си мислиш, че няма да успееш, когато от храстите изскача един вълк и идва при теб. Очевидно не мисли да ви нарани.
Играч 4: Погалвам го и след това се опитвам да го попитам дали е виждал тези, които търсим (хвърля зар).

Разказвач: Абсолютно си сигурен, че вълкът е разбрал мисълта ти. Изглежда той тъкмо иска да ти каже нещо. Ти (обръща се към Играч 2) тъкмо си разбрал от какво създание са следите – не са човешки. Очевидно около вас има нещо.
Тъкмо тогава се чува рев и бивате заобиколени от дребни същества, облечени доста примитивно. Държат в ръцете си малки копия и малки лъкове, но очевидно са доста умели в използването им.
Играч 6: Къде е брат ми, виждам ли брат си?
Разказвач: Да, виждаш го вързан за едно дърво.

Играч 6: Надавам рев и вадя меча си; след това яростно нападам.
Играч 4: Мисля си: "Очевидно пак няма да има дипломатическо решение на проблема", след това се превръщам в мечка (хвърля зар).
Разказвач: За жалост си прекалено уморен за това и не успяваш. Изхабил си много от енергията си и рухваш на колене на земята, изтощен.
Играч 3: Вадя няколкото ножа, които се намират в ботушите ми и се приготвям да ги хвърля.
Играч 1: Виквам към Калиар (Играч 6): "Доведи брат си тук! Ще се опитам да създам защитна бариера около нас!" След това се моля на Боговете тези създания да не разбират Общия език.

Какво точно е системата и повече информация за функциите и приложенията й, може да засегнем в някоя от следващите статии, но настоящия материал не цели това.
Надяваме се, че с тази статия сме отговорили на вашите въпроси и сме ви дали една ясна и точна представа за ролевите игри и техния неповторим чар.



Тема за коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?p=95122#95122.

Автори: Ролеви екип "Сивостен".






Допадна ли ви този материал? (2) (0) 8175 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (8) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /home/sivosten/public_html/e107_plugins/tvseries/tvseries.php on line 32: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3,0/DST' instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /home/sivosten/public_html/e107_plugins/tvseries/tvseries.php on line 51: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3,0/DST' instead

Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.