Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Пещерите в ролевите игри (статия) - Ролеви игри
Пещерите в ролевите игри

Автор: Константин Делчев, петък, 20 април 2007.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Когато човек играе ролеви игри, свикнал е нещата да бъдат в известна степен много по-изопачени от гледна точка на опасности, приключения, силни усещания и прочие. Улични банди и разбойници дебнат нощем, разни хора кроят непрестанни заговори, чудовища пъплят из канализацията и т.н.

Любопитно е, обаче, как в някои случаи обратно на тази тенденция измисленият свят е много по-безопасен от истинския. И при това един от най-ярките примери за това са добре познатите пещери, които съпътстват ролевите игри кажи-речи от създаването им.

Всеки човек, който поне малко има представа от това как изглежда една девствена пещера, би изпаднал в тих ужас ако разбере, че някой, който хал-хабер си няма от катерене, е решил да влиза вътре, облечен в роба, или - още по-зле - максимилианова броня. Или че 5-6 човека влизат в някоя непозната дупка, като само един от тях притежава известни умения по въпроса, а другите любезно разчитат той да им помага. Просто пещерите не приличат на влажни подземия с някой и друг сталактит и сталагмит, между които човек може да минава на прибежки; пещерите в техния суров вид са едни естествени образувания, които ама съвсем не са съобразени с това, че някой е решил да влиза в тях, и които при определени условия могат да бъдат много по-трудни и опасни дори от алпийското катерене.

Така например, малко използван факт е, че пещерите далеч не се развиват водоравно или с някакъв лек наклон, по който може да се върви спокойно. Напротив, отвесни галерии не само че има, ами и някои са порядъчно дълбоки. Като по няколкостотин метра, например, така че катераческата екипировка не е по желание, нито пък способността да си служиш с нея.

Друга не чак толкова приятна особеност на пещерите в действителността са тесняците. Пещера, която в най-тясната си част е широка 5 фута е една ама много хубава и приятна пещера, направо твърде хубава. Обратно, много по-често на пещерняците ще им се наложи да се провират крайно неудобно и внимателно през малки дупки, които не е до там сигурно към какво водят и дали въобще водят към нещо, различно от задънена улица. Към това удоволствие можем да прибавим и проблема с осветлението, което по настоящем може и да се решава с удобни челници, но до преди по-малко от век, на тяхно място са се ползвали далеч по-слаби, обемни и несигурни осветителни тела. А пещерите не просто са тъмни, в тях във общия случай няма абсолютно никаква светлина. Респективно без светлина човек не че не вижда зле, той е сляп.

Най-сетне, освен тесни и стръмни, доста пещери са и влажни. При това карстовите направо си текат, а в някои от тях човек може да срещне подземни вирове и потоци, които, обаче, не винаги предлагат възможността да бъдат преплувани с кану или сал, да не говорим за идеята някой да се гмурка без много добра и модерна екипировка във вода с температура от 2-3 градуса (във вътрешността на пещерите температурата е почти константна и много ниска). Акваспелеологията е едно сравнително ново занимание, от което има съвсем малко по-екстремни такива и неслучайно едно от свидетелските разказчета във Unknown Armies 2nd Ed (с което може би ще се запознаем друг път) е написано именно от името на един акваспелеолог. Просто заниманието, за разлика от скачането с ластични въжета е екстремно в пълния смисъл на думите и шансът за умиране е много реален.

Читателят би могъл да предположи, че като компенсация за не толкова лошите условия в пещерите по ролевите игри, те са пълни с чудовища и това би трябвало да уравновеси нещата. Ами не. Една от причините за съветския неуспех в Афганистан и настоящите проблеми пред САЩ съюзниците им там е именно сложния релеф и многобройните пещери, представляващи великолепно укритие за партизански отряди. Е, да, ако човек живее в пещера, тя едва ли ще изглежда необлагородена, макар че със сигурност умните й обитатели ще са се погрижили отвън нищо да не показва обитаемостта й. А, да, и вероятно ще се грижат никой, който не е трябвало да влиза, да не излезе. От казанато по-горе човек лесно може да предположи, че това не е чак толкова трудно - в тъмнината много неща не се виждат, а да се прикриваш докато пълзиш в дупка метър на метър (или спускаш по отвес) е... оптимистично. Въобще най-доброто решение, когато някой враждебно настроен към теб елемент се крие в позната на него пещера е просто да не влизаш при него. Ако чак толкова е важно той да не излезе от там, винаги може да се спретне, при достатъчно възможности и желание, някой взрив (газът може да не свърши работа. Току виж имално няколко входа или голям вход, или добра вентилация през малки отворчета в скалите и т.н.). Е, с малката подробност, че човек, решил да взривява ерозирал терен трябва да е наясно с това, което прави.

Изреждането на всички тези не до там епични, но твърде сериозни трудности, които поставят едни реалистични пещери пред изследователите им, нямаше за цел да хвърля камъни в градината на Сумрачните земи и всевъзможните подземни джуджешки владения във фентъзито, там и без туй има достатъчно свръхестественост, която да оправдае каквото и да било. Идеята беше да се представи на разказвачите информация, с която да разнообразят едно от най-старите клишета в ролевите игри и да го представят на играчите си по един съвсем различен начин, много по-жив и действителен.

Авторът желае да благодари на Дилвиш за предоставените помощ, съвети и не на последно място - любопитни снимки.

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?t=6607






Допадна ли ви този материал? (0) (1) 4273 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (10) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.