Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Неевропейските сетинги (статия) - Далечен Изток, Ролеви игри, Ролеви сетинг, Южна Америка
Неевропейските сетинги

Автор: Константин Делчев, четвъртък, 02 август 2007.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Класическото фентъзи винаги се е свързвало основно с европейските митове и легенди и Псевдосредновековието или Псевдоантичността. Представени в него, те почти винаги вземат основните мотиви от културата на Стария континент. Кралете са много по-чести от шогуните, невнимателните пътешественици стават жертва на нимфи, вместо на юки-онна, а магьосниците призовават фамилиар, вместо токолоше. За нас, като европейци, това е в известен смисъл удобно, защото така сетингите са ни много по-интуитивно близки. От друга страна едно изрязване на неевропейските вярвания (или поставянето им на някое маргинално място по ръба на картата) лишава играчите от голямо количество много интересни възможности за игра.

Ето защо в настоящия материал ще се опитаме да представим накратко популярните сетинги, в чиято основа лежат по-малко експлоатирани вярвания, а в бъдеще на всеки един от тях ще бъде посветена и отделна статия.

Възвисените: Излизането на втората версия на Exalted през миналата година беше едно от най-очакваните събития на ролевия хоризонт. Авторите и издателите се постараха да не разочароват аудиторията си. Основната книга, дебела близо 400 страници, излезе пълноцветна, с безупречно оформление, с комикси, заместващи традиционните за Белите вълци къси разказчета, и логично привлече огромно внимание към себе си.

Оказа се, че сетингът не е сериозно променен - основната сцена на събитията е все така огромното Мироздание, а основните играчи - боговете, стихийните духове и различните видове богоизбрани. Правен нарочно за силно епични приключения, Exalted ни представя един безкрайно политеистичен пантеон, с богове и духове на буквално всичко, обединени във всеобхватния Небесен Ред (или Небесна Бюрокрация, преведена буквално). На играчите се предоставя възможност да влязат в кожата на някой от петте вида възвисени, избранници на могъщо божество или на богоравни сили:

Слънчевите възвисени, преродените някогашни владетели на Мирозданието и слуги на Непокореното слънце, най-могъщите, но и най-малобройни богоизбрани.

Лунните възвисени, на вид полу-човеци и полу-зверове, слугите на изменчивата Луна, са носители на промяната, но и на хаоса. Малко по-силно променени от останалите, във втората си версия те са не толкова варварски и далеч по-приятни за игра.

Драконокръвните, потомците на петте стихийни дракона (Да, в китайски стил стихиите са пет - огън, дърво, земя, вода и въздух), владетелите на Мирозданието, или поне по-голямата му част, те са единствените, предаващи силите си по наследство, но и най-слабите.
Възвисените на Бездната - отстъпниците от редиците на Слънчевите възвисени, приели да служат на друг, много по-зловещ господар и единствените, способни да овладеят всички тайни на некромантията.

Последните, звездните, все още не са получили самостоятелната си книга по втора ревизия. От досегашните материали обаче силно можем да предположим, че те все така ще бъдат ненадминати майстори на бойните изкуства и манипулатори на хорските съдби, запазвайки качеството си лицата им да не се отпечатват в хорското съзнание.

Oт казаното до момента читателят може да остане със съвсем правилното усещане, че сетингът е доволно манга-украсен и в никакъв случай няма да сгреши. Традиционните елементи от източните вярвания (индийски, японски и китайски най-вече) и архетипните култове към природата и предците се преплитат с немалко комиксови клишета, макар че местата, където конфликтът между двете е очевиден, са неочаквано малко, а за 'спойка' на света и за да се избегнат някои твърде далечни на целевата аудитория възгледи, са използвани и конвенционални фентъзи елементи.

Като цяло - един сетинг, в който е вложен много труд и резултатът действително е забележителен, макар че далеч няма да пасне на всеки вкус.

Текумел - Империята на трона от цветчета: С известно право авторите на Текумел твърдят, че това е втората ролева игра в света, макар че от гледна точка на системата сегашното издание едва ли има нещо общо с онова през 1975 - добрия стар TriStat с всичките си предимства и недостатъци, които тук някак си успяват да се уравновесят едно-друго.

Самият свят е вдъхновен основно от митологиите на южно и централноамериканските индианци, а азиатските и древноегипетските заемки, за които се говори в предговора на основната книга, спокойно могат да се изпуснат, ако човек не ги търси специално. Така играчите се озовават в една силно ацтекско място, което в никакъв случай не е интуитивно и предполага известна зрялост за ориентиране в него. Всъщност известна зрялост предполагат и някои от описаните вътре социални норми, обичаи и ритуали, но тъй като авторите предвидливо са оставили детайлите на читателя, книгата се е разминала с възрастови ограничения. И все пак, оскъдното облекло по илюстрациите и наличието на божество на перверзиите прави впечатление.

Историята, която води до 'сегашния момент' в книгата е дълга, простираща се в рамките на няколко десетки хиляди години и включваща кажи речи всичко - мистика, древни цивилизации, световни конспирации, космически пътешествия... Това логично може да се стори претрупано на някои, но заедно с повсеместно горещия климат и липсата на сериозни метални находища е необходимо за логичното обяснение на елементите на сетинга и достоверното им задържане на едно място. Като цяло логиката е действително постигната, с пробиви на няколко малки, но видими места, като военното дело и дуалистичния пантеон, правен по-скоро по ДнД отколкото по ацтекски образец. Твърде по ДнД са и заклинанията, макар че между тях има и много добри попадения.

Централно място в сетинга заема нацията (още една от малките, но досадни пропуски на авторите) Тсоляни, обединена в множество кланове, с различни социални придобивки и функции и поданици на една сравнително устроена държава, начело с имперската династия Тлакотани. Доминиращия вид са хората, ксенофобията е налична и дори авторите изрично са записали, че изборът на друг вид става само след споразумение с разказвача. Не че за 90% от другите видове ще има много желаещи за игра, някои от тях, като ахогя (кръстоска между табуретка, медуза и манатарка с ръце), пачи леи (размножаващи се подобно на жабите-акушерки) и подобните на Мишелинова емблема тинлая (абсолютни инвалиди в социалната интеракция, живеещи под земята), са на практика напълно неигруеми, а възможността да са игрови персонажи сигурно е оставена само от съображения за пълнота.
Накратко - играйте хора и ще ви бъде приятно. Текумел не е лош продукт, предлага множество идеи за оригинални кампании, но иска да му бъде отделено време и жеалние за вникването в него.

Легендата за петте пръстена, 3-то издание: Добре дошли в Рокуган. Още един сетинг, вдъхновен от Далечния Изток, но в известен смисъл по-автентичен от Exalted и с по-малко манга елементи (за сметка на повече филмови елементи). За разлика от Текумел, човек още на първо четене ще намери голям брой познати елементи в книгата. Имаме си империя, при това Смарагдова, имаме си Земи на сянката, където има Поквара, имаме разни кланове, които в известен смисъл фунцкионират и като касти, имаме самураи и нинджи, които правят точно това, което се очаква от тях в светлината на киното. Дори монаси с магически татуировки има, че и представители на древна пробуждаща се цивилизация (наги). Историята на света е кратка, към 12 века, но общо взето интересна и без претрупвания, а авторите са оставили удобна възможност да се играе през различни епохи.

За всякакви приключения в стил от "Седемте самураи" през преживелиците на Господаря Ли [1] до "Летящи кинжали" сетингът е много добър избор, а магията макар и малко строга като разделение предлага един приятен свръхестествен привкус. Особено оригинални са суеверията на различните кланове, създаващи прекрасна атмосфера на автентични народни вярвания и можем искрено да съжаляваме, че тя е частично жертвана на други места, за да се доближат шугенджите и камитата до представите за тях от масовата култура.

Системата е един своеобразен хибрид между Stоrytelling system и 3d10, което прави преценката на шансовете за успех изключително трудна, но поне бройката на заровете е ограничена до 10, за разлика от продуктите на White wolf, където дори начален герой може да извади пълна кофа. Добрата й страна е, че авторите са подходили към нея изключително отговорно, описали са провеждането на масови битки (макар и да са пожертвали доста от реалността там), дали са немалко опционални правила, а известната ригидност в механиката на катите, заклинанията и школите е компенсирана с голямо разнообразие. Впрочем, различните списъци в книгата са толкова големи, че дори понякога изпадат в ненужна дребнавост, и явно практиката да се дават цени на неща като чаши, рогозки и дървени клечки не вирее само на българска почва.

С горните примери покрихме голяма част от Азия, Южна и Централна Америка, както и някои африкански региони. Какво остана - Австралия, много от Африка, Близкия изток и Северна Америка. Близкият изток със своите религии и множество религиозни конфликти е несъмнено добро сетингово вдъхновение, но възприемането на политическата коректност като висша добродетел от много издателства не работи в полза на създаването на популярна ролева игра в тази сфера. Изключая няколкото книги от стария Свят на Мрака и няколко "христиански" ролеви игри със съмнително качество и предназначение, малко други неща могат да бъдат намерени.

Древен Египет е 'покрит' основно от един д20 сетинг - "Хамунаптра", който дори копира географията на региона. При все че има и добри попадения в него, изданието на Green Ronin, обаче не се радва на върховна популярност и честно казано - има защо.

Вярванията на многобройните негърски племена и на аборигените също намират място под слънцето, както и в двете версии на СнМ, така и в други подобни сетинги като Unknown armies, а в известен смисъл са покрити и от Exalted, с властващия в него анимизъм. Популярна игра, в която те заемат централното място обаче, няма.

Същото е положението и със Северноамериканските индиански вярвания, с допълнителната уговорка, че уестърновите сетинги рядко обръщат внимание в дълбочина на индианските култури, а понякога са склонни и почти да ги изрязват. Последното е изключително жалко, предвид многото интересни мотиви, които могат да се открият.

--
Използвана литература:

Alexander A. et al. "Exalted Second edition" White wolf publishing, 2005
Brady P., Saul J.,Voskamp E. "Tekumel - Empire of the petal throne", Guardians of order INC, 2005
Wulf R. et al. "Legend of the five rings", AEG, 2006

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?p=185183#185183






Допадна ли ви този материал? (0) (0) 3109 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (2) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /home/sivosten/public_html/e107_plugins/tvseries/tvseries.php on line 32: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3,0/DST' instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /home/sivosten/public_html/e107_plugins/tvseries/tvseries.php on line 51: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3,0/DST' instead

Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.