Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Битка за Уеснот (статия) - Multiplayer, Open Source, Компютърни игри, Походова стратегия
Битка за Уеснот

Автор: Станимир Кръстев, неделя, 14 октомври 2007.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Повечето походови стратегии, в които присъстват елфи, означават за мен поне няколко часа игра. Уеснот обаче се отличи, докато се запознавах с него, с изключително тактически и съвсем “професионални” особености - нещо, което още тогава ми заговори, че няма да са просто няколко часа, а вече месеци усилени тренировки за достигане на едно фино и премерено майсторство.

“Лесно за научаване, трудно за овладяване” - това е мотото на Уеснот, походовата тактическа игра, развиваща се в свой собствен фентъзи свят. Преди инсталацията играта прави добро впечатление - безплатна, Open Source, без реклами или нещо друго, под 100 MB, минимални системни изиквания – чисто забавление. Приятна графика (далеч, далеч зад днешните “зверове” на гейм пазара, глезещи окото... и дотам), много добра музика, фини настройки и малко благинки, които могат да дадат на играчите само създатели, които ползват заедно с всички останали официалния сървър и имат рядката възможност да контактуват с играчите.

Светът на Уеснот не се слави с оргиналност, “повече от 200 вида единици” звучи изтъркано на фона на масата игри. Още повече, че липсата на голотии, така широко използвани за привличане на внимание, не прави Уеснот популярна. Магията е някъде другаде...
Шестте основни игрови фракции, с над 16 фентъзи раси, са разделени спретнато в 3 групи - lawful (ред), neutral (неутралност), chaotic (хаос), според предпочитанията си през коя част на деня да се бият. Всяка фракция разполага със собствен набор от видове войничета, позволяващи различни и неподражаеми стратегии и тактики. Постепенното увеличаване на нивото на единицата разгръща още по-интересни и неизброими комбинации.

Но в какво се крие леснотата и сложността на играта? Там ли е и удоволствието от нея?

На пръв поглед са представени множество комплексни фактори, всеки един от тях жизнено важен за всяка размяна на удари. Ще си позволя да ги изброя, така че да добие читателят малко по-ясна представа: това са видовете на атаките (близък бой или стрелба), типовете на всяка атака (пробивна, режеща, чупеща, огнена, студена, магическа или свята), силата и броят на атаките, противниковите защити срещу определения тип атака, възможността или невъзможността на противника да отвърне на вида атака, терените, върху които се намира всяка от единиците, способността на атакуващия да нанесе точен удар и на защитника да избегне такъв, индивидуалните (трудно е да имате в армията си две напълно еднакви войничета) бонуси, както и тези, идващи от вида на единицата, присъствието на аури и времето от денонощието. Всеки фактор може да се окаже решаващ за конкретната размяна на удари или дори за цялостната тактика, а защо не и стратегия на играчите. Всичко е обяснено пределно ясно, простичко, а липсата на дори трицифрени числа поражда вярата у новия играч, че „Битка за Уеснот” ще се окаже елементарна...

...Докато не се срещне със закоравелия играч от официалния сървър. Тук е мястото да поправя грешката си и да спомена, че играта, макар да поддържа интересни кампании за един играч, е създадена с цел игра в мрежа. Та точно там, зад простичкия ник, седи опонент, който разбива на пух и прах всичките ви планове, избива всичките ви единици и превзема села и позиции като нищо. Месеците и стотиците изиграни игри правят разликата между двата равностойни лорда, включени в епична битка върху земите на Уеснот. Дребни детайли, комбинирани един с друг, позволяват на смешната на вид малка джуджевска група да смаже могъщата и многобройна армия скелети.
Разбира се, загубата в началото само подтиква към търсене на грешките, към овладяването и преконфигурирането на възможностите, които представя всяка фракция.

Представянето на основите на играта ще започна с фракциите:
lawful (ред)
Loyalists - познатите ни хора и техните саюзници тритоните. С Loyalists-те може да се играе всичко.
Drakes - сравнително оргинална фракция, съставена от коренно различни същества- полу-дракони и полу-гущери. Отличават се с много агресивна тактика.

neutral (неутралност)
Rebels - така и неразбрах защо фракцията се казва така, но във всички случаи тук се събират елфите и техните саюзници - wose (адаптация на популярните енти) и тритони. Фракцията позволява множество елементарни стратегии за игра.
Knalgan Alliance - съюз между джуджета и човешки престъпници. Не се препоръчва за начинаещи играчи. Алиансът разполага с множество интересни, но и трудни за игра единици.

chaotic (хаос)
Northerners - зад простичкото име “северняци” се крият жестоките орки, могъщите троли, слаботелесните гоблини (вид орки) и мистериозните наги (заклети врагове на тритоните). На вид доста силни, всъщност северняците се нуждаят от много внимателно планиране, за да са ефективни.
Undead - присъстващата навсякъде немъртва паплач. В Уеснот обаче фракцията може да се похвали с множество различни и интересни създания, част от които са далеч от смъртта.

Преди споменах, че рядко едновременно в една игра дадена страна може да има двама еднакви войници. Това се дължи на trait-овете (отличителни черти), които са два за всяка единица (изключение правят повечето от немъртвите, които нямат такива въобще) и се генерират случайно за всеки войник в началото на кариерата му.
Такива са:
Силен - получава бонус от +1 щета при близък бой.
Ловък - получава бонус от +1 щета при стрелба (само за елфи).
Бърз - получава бонус от +1 поле за придвижване, но е и с -5% издържливост.
Жилав - получава еднократен бонус от +4 издържливост, както и +1 точка за всяко ниво.
Интелигентен - изисква 20% по-малко опит за достигане на следващото ниво (троли не могат да имат този trait).
Жизнен - може да се лекува стандартно, дори и ако този ход се е придвижвал (само за джуджета).
Безстрашен - не се влияе от антибонусите си от времто на денонощието, които получава заради уклона си (само за “ред” и “хаос”).
Други trait-ове имат специфични същества, както и герои от кампаниите на играта.

Отделно от тях различните видове единици разполагат с различни умения, но те са твърде много за изброяване (регенерация, избягване, берсерк...)

Първоначално разочарование е, че стрелбата се отличава твърде абстрактно от близкия бой. Практически и за двете атаки войниците трябва да се намират един до друг, а коя ще се използва е въпрос на избор. Разбира се, някои единици нямат възможността да стрелят в битка (повечето троли, тежката човешка пехота и други), което ги прави уязвими; други не разполагат с оръжия за близък бой (засега такава е само тъмният адепт на немъртвите); трети имат само няколко варианта за стрелбата и/или за близкия бой. Такива са джуджетата-бойци, които могат да се бият само “отблизо”, но затова пък имат избора “брадва или чук”.

Тук идва друга важна част от играта - типът атака и оръжията, които я нанасят:
Пробивна - най-често срещаната, най-добрата срещу Drakes (копия, пики, стрели...).
Режеща - удобна срещу неброниран или леко брониран противник (мечове, брадви, режещата част на алебрадите...).
Чупеща - ефективна срещу скелети и грифони (чукове, тъпата страна на алебрадите, прашки).
Огнена - унищожаваща Wose-ове, както и скелети (най-вече огнения дъх на Drakes и “оръжието” на повечето магове).
Студена - добра срещу Drakes, тежка пехота и други (тъмни адепти и различните призраци).
Магическа – по принцип най-могъщата атака, към която имат специална чувствителност много малко видове единици (различни магове).
Свята - атака, която е ефективна само срещу немъртви. Всички живи създания, включително част от самата фракция Undead, имат висока естествена защита към святата щета (различни бели магове, меча на паладина).
Както се досеща читателят, всеки вид единица има съответни защити спрямо дадения тип атака. Обикновено варират от -20% до +60%, но се срещат и -200%, както и +70%.

Ще завърша с опита и с нивата на единиците. Традиционно, при достигане на определено количество опит (който се печели чрез размяна на удари с друга единица и се изчислява по формула) всяка единица вдига ниво и се изцелява напълно. Това се използва много и често може да обърне дадена игра. В повечето случаи управляващият единиците има възможността да избере по дървовидна структура в какво да се превърне войничето. Така например, обикновеният копиеносец на хората може да се превърне в мечоносец (който пък при достигане на трето ниво ще се превърне в имперски гард), в пиконосец (който пък - във войник с алебрада) или в копиеметач, всеки с различни показатели и с различна цел в армията.

Има много да се пише за Битката за Уеснот, но в тази статия се опитах да предоставя на читателя основите на играенето, надявайки се, че ще привлека достатъчно вниманието му, за да опита сам играта и да открие малките й тайни. Приятни часове в Света на Уеснот!

NB: Статията е написана за последната излязла за момнента версия на играта - 1.3.8. Възможни са неточности, свързани с бъдещите версии! Още нещо - въпреки че има превод на български, препоръчително е играта да се играе на английски.

Официален сайт на играта: http://www.wesnoth.org/

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?t=10129






Допадна ли ви този материал? (0) (0) 4785 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (9) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.