Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat / Йосиф и фантастичната пъстра дреха (1999) (статия) - Ендрю Лойд Уебър, Мюзикъл, Тим Райс
Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat / Йосиф и фантастичната пъстра дреха (1999)

Автор: Александър Арсов, понеделник, 03 декември 2007.

Публикувано в Статии :: Музика; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Думите не ми стигат да опиша музикален шедьовър от такава космическа величина, при това в толкова пищна екранизация... но ще се опитам. Нека за начало да се върнем малко назад в историята.

“Йосиф и фантастичната пъстра дреха” се появява за първи път като 15-минутна (!) училищна пиеса през далечната 1968 г., като второто творение на един от най-големите тандеми от композитор и текстописец в музикалната история – Андрю (или Ендрю, ако предпочитате) Лойд Уебър и Тим Райс, още преди двамата да създадат другия си “библейски” шедьовър – “Иисус Христос Суперзвезда”. Самият “Йосиф” преминава през годините така, както преминава през Уест Енд, Бродуей и къде ли още не – като непрекъснато се развива и обогатява, докато накрая се превръща в грандиозно шоу с продължителност повече от един час, състоящо се от около 20-25 прекрасни музикални бисера, които преливат един в друг и се разделят условно на две действия. Според Really Useful Group, компанията основана от Андрю Лойд Уебър през 1977 г., “Йосиф” е може би най-популярният мюзикъл поставян някога в училища или от аматьорски театрални групи – повече от 20 000 общо на брой – и макар че на голямата сцена никога не е достигнал легендарната слава на “Иисус”, “Котките” или “Фантомът” – за мен той си остава една от най-гениалните музикално-сценични творби, които някога съм чувал. Затова искам да ви разкажа малко повече за този мюзикъл и най-вече за екранизацията му от 1999 г., която пък решително се класира сред най-великолепните неща, които някога съм гледал.

Историята на Йосиф несъмнено е една от най-привлекателните приказки от Стария Завет. Приключенията на любимия син на Иаков, когото завистливите му братя (цели 11 на брой!) искали да погубят може да трогне и най-закоравялото сърце. Йосиф бил откаран като роб в Египет, където след множество препятствия – най-вече заради съпругата на банкера Потифар, която си падала малко нещо нимфоманка – той се издигнал до наместник на фараона благодарение на дарбата си да тълкува сънища и уменията си на икономист. Когато гладните му братя дошли да молят за храна, не го познали и след като им дал един добър урок, всички се разкаяли за някогашната си жестока постъпка. Историята завършва с щастливата среща на Йосиф и отдавна смятащия го за мъртъв Иаков. И всички заживели щастливо...

Цялата легенда е предадена великолепно от текста на Тим Райс – много по-подробно, отколкото ви я разказах аз и точно по Библията. Почти от всяка строфа бликат хумор, ирония, сарказъм и цинизъм, които обаче винаги остават в границите на добрия тон и никога не преминават тънката черта с вулгарността и простотията. Колкото Битието е скучно и досадно, толкова тази негова версия е забавна, остроумна и бликаща от жизнерадост, макар че на моменти има и доста тъжни нотки. Музиката на Андрю Лойд Уебър винаги е била забележителна с невероятното си стилово разнообразие, но тук той просто е надминал себе си. Ако хвърлим един бърз поглед (и едно ухо, разбира се) на музикалните номера, които впрочем не съдържат никакви говорни диалози – абсолютно всичко се пее, ще открием какво ли не. Гладните години за Иаковите синове под формата на френски шансон с неподражаем акцент, а историята на занимаващия се с пирамиди египетския милионер Потифар – като рагтайм от 20-те години на XX в. Египетският фараон разказва сънищата си на Йосиф с бурен рокендрол, Иаков научава по заобиколен начин за вероятната смърт на любимия си син с кънтри, Йосиф го окуражават в затвора с диско, братята отправят своята молба към наместника на фараона под формата на реге и т. н. Мелодичният гений на Андрю Лойд Уебър и неповторимата му дарба да вълнува с музиката си не са го напуснали нито за една нота – няма дори една излишна и във вокалната, и в инструменталната част. Всяка дума от брилянтния текст на Тим Райс е пресъздадена съвършено с музика, за да може Библията да се превърне в едно страхотно шоу, което нито за момент не затормозява с мисли за Бог. (Освен ако онзи стар хипар в затвора не беше Той?!) Но вие сигурно вече се чудите как всичко това е предадено визуално?

Видео версията от 1999 г. представя историята като детска училищна постановка (каквато е била в самото начало всъщност), която се играе на сцената във физкултурния салон и децата вземат дейно вокално и актьорско участие в нея. Забележителното е, че всички действащи лица са представени “двойствено” – от една страна участват в спектакъла, а от друга са “цивилни” училищни дейци. Цялата екранизация е едно невероятно шоу – фантастична феерия от пъстри костюми и пищен грим, пълна с изчанчени модернизации и цинични гротески, но направени с толкова вкус и стил, че няма как да не пленят зрителя. Лично на мен онази кобра с големите зъби, дето изскача от кладенеца и сексапилната танцьорка, която онзи дърт коцкар Иаков намаза, са ми любими. А представяте ли си фараона на Египет като Елвис Пресли?! Няколко негови въздишки и всички представители на нежния пол изпадат в див екстаз! Има моменти на такова великолепие, че наистина не си вярвам на очите, които има реална опасност да изтекат! Всички сцени – до една! – шашардисват със страхотна сценографията и хореография, а режисурата и забележителните светлинни ефекти са просто перфектни. Нито един важен детайл от историята не е пропуснато да бъде изтъкнат. Всичко във визията е изпипано до последната подробност и носи нещо много повече от обикновена наслада, но най-прекрасното е, че тя е съчетана с изключително високо вокално и актьорско ниво.

В продукцията участват такива британски звезди като Ричард Атънбъро, Йън МакНийс и Джоан Колинс – съответно в ролите на шефа на библейския концерн “Иаков и синове”, финансовия маниак Потифар и съблазнителната мръсница, по една случайност негова съпруга – които нямат почти нищо за пеене, но пък добавят нотка актьорски гений. Мария Фридман е великолепна – актьорски и вокално – в главната роля на Разказвача, който всъщност разказва цялата история (та нали това му е работата), а Робърт Торти е идеален като психясалия от виденията за разни крави фараон и... Краля на рокендрола. Единадесетте братя са кръгли идиоти, т. е. големи сладури, сред които има някои забележителни певци и танцьори. Ансамблите с тяхно участие са сред най-пищните и най-забавните в цялата творба. Цялото това кралско войнство от вокални и актьорски таланти обаче е напълно засенчено от Дони Озмънд. Eдва ли някой някога ще успее да изпее и изиграе Йосиф толкова съвършено! Нека да се спра на него малко по-подробно.

Дони Озмънд е американски певец, актьор и въобще шоумен роден на 9 септември 1957 г. Още от най-ранна възраст е в шоубизнеса с братята си – The Osmonds (известни още като The Osmond Brothers) – в началото на 70-те е известен тийн идол, а малко по-късно е доста популярен в дует с по-малката си сестра – Мари. Ролята на Йосиф е един от върховете в кариерата му – през 90-те години я е пял на сцена повече от 2000 пъти! – и никак не е чудно, че е избран за видео продукцията. Не искам да звуча като някоя разгонена тийнейджърка и не че си падам по мъже, но трябва да отбележа, че като за прехвърлил 40-те Дони Озмънд изглежда наистина страхотно и има просто съвършено тяло. Далеч по-важно обаче е неговото великолепно актьорско и вокално присъствие. Мекият тембър, звънките височини и отличната дикция на гласа му са идеални за ролята, а старателното извайване на всеки детайл придава вълнуваща дълбочина, която прави интерпретацията му ненадминат шедьовър! Що се отнася до актьорския му талант, във всяка сцена си личи, че Дони Озмънд е невероятен комик, който се вписва наистина идеално в духа на библейския купон. Не е за пренебрегване и дарбата му на драматичен актьор, тъй като в малкото сериозни епизоди на мюзикъла той е главното действащо лице. Ако трябва да чуете и видите само едно нещо от цялото шоу, нека това да бъде изповедта на Йосиф в затвора – Close every door – рядко проникновено изпълнение, истинско артистично откровение! Никак няма да сбъркате ако изберете и другата му блестяща солова изява, в самото начало, чиито вариации служат за грандиозния финал на творбата – Any dream will do. Това е една от най-известните и най-красиви песни на Андрю Лойд Уебър, която ни приканва да надникнем по дълбоко в нашите мечти и да научим това, което само сме си мислели, че знаем.

Горещо препоръчвам видео версията на “Йосиф и фантастичната пъстра дреха” от 1999 г. на абсолютно всеки, който има поне малко влечение към музика или театър въобще. Гарантирам ви, че няма да съжалявате, защото ще имате възможност повече от час да се наслаждавате на грандиозно шоу с великолепна музика, страхотен текст, невероятни по своята пищност костюми, грим, декори, осветление, сценография и хореография – всичко това на най-високото възможно вокално, актьорско и техническо ниво, в един крайно оригинален и много стилен прочит на една от най-известните библейски истории. Ако това шоу не успее да ви разсмее или впечатли по някакъв начин, поне за малко, наистина не знам какво би могло.

P. S. За аудио любителите, които не обичат да гледат и искат да ме попитат: “Добре де, няма ли го някъде само саундтракът на това чудо?” Там е работата, приятели – няма го. Официално е издаван отделно, но много трудно се намира. Ако успеете – моите поздравления и подайте насам, моля. Ако не успеете, което не е невероятно, препоръчвам ви т. нар. Canadian Cast от 1992 г. по простата причина, че е с Дони Озмънд във великолепна вокална форма, макар че интерпретацията му на образа не е толкова задълбочена, колкото седем години по-късно. Джанет Мец в ролята на Разказвача определено не е на висотата на Мария Фридман и на моменти малко избива на истерия, но като цяло записът е чудесен. Другият много известен аудио запис на “Йосиф” е този със състава от Лондонската продукция през 1991 г. (т. нар. London Revival Cast), който горещо НЕ ВИ препоръчвам, защото там главната роля се изпълнява от Джейсън Донован, чиито глас и артистичен талант са крайно недостатъчни за нея!

P. P. S. Един последен съвет! Ако все пак решите да гледате видеото, задължително го направете със субтитри (ако имате) или се запознайте предварително с текста, поне в общи линии. В противен случай ще загубите една незаменима част от магията на шоуто.

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?p=194113#194113






Допадна ли ви този материал? (2) (2) 7339 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (5) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.