Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Инвентарът на ролевите играчи (статия) - Настолни игри, Ролеви игри
Инвентарът на ролевите играчи

Автор: Константин Делчев, неделя, 27 януари 2008.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Практиката показва, че съществува обратна пропорционалност между привлекателността на едно хоби и цената на купчината вещи с неясна цел, които са необходими за практикуването му. Ето защо тук ще се занимаем с необходимостта, реална или имагинерна, от различни \"джунджурии\" за игрането на ролеви игри.

1. Книги. Кажи-речи най-задължителното нещо - винаги трябва да има някакъв справочник за света и системата (ако ма такава) по която се играе. А и последните тенденции в настолните ролеви игри е да се смаляват броя страници, които човек трябва да изчете, за да може да започне да играе.

Като цяло един екземпляр е напълно достатъчен, при все че разни хора са склонни да се сдобиват с невероятно многообразие от допълнителни материали, завземащи, според носителя цяла библиотека или харддиск. Тук следва да се спомене незаменимото удобство на електронната книга - да, тя може да се ползва само при наличие на компютър, но не тежи и бързото и ефикасно търсене в нея много облекчава играта, оставяйки епизодите с ровене по листи и плюнчене на пръсти в миналото.

2. Параван. Това като цяло ни е завещано от ДнД - Малко параванче, зад което водещият да си държи записките и да хвърля много тайни зарове. Всъщност, повечето пъти записките на водещия са нечетими, освен от опитен специалист по тайнопис, а играчите не могат да разберат нищо, ако същият този водещ непрекъснато си хвърля зарове. Основното предимство на едно такова параванче е да съдържа в сбит и съкратен вид най-използваните правила, за да не се прибягва до търсене в книгата. И като такова пособие то е доста полезно, макар изпринтените/ксерокопираните листи с тези формули да вършат точно същата работа и да са доста по-портативни.

3. Канцеларски материали. Персонажният лист, при все името си, доста често може да е два или три листа. Закрепвайте ги стабилно един за друг и за Бога, ползвайте молив. Няма значение, дали си мислите, че нещо не може да се промени, винаги може! Един познат разказваше за играч от неговата група, който специално си изровил от интернет минотавърски персонажен лист, за да намери на втората сесия своят бикоглавец разкъсан от виверна и реинкарниран от друида в групата по волята на Природата и случайният зар в... кентавър.

Ето защо - ползвайте стандартни неща, тънък молив и хубава гума. Същите имат приложение и при чертането на различни карти, най-често планове на сгради и подземия. Което пък, предвид патологичната необходимост на някои играчи всеки път пред себе си да имат чертежче, означава доста хартия. Запасете се, или от рано привикнете играчите си да си представят всичко.

4. Генератори на случайни събития. Обикновено са ни известни под името зарове, монети, карти и камък-ножица-хартия. Разпространението им в ролевите игри е по гореописаният ред, като абсолютен хегемон са заровете. Традиционните зарове с шест страни са в основата и на двете български заглавия - \"Ендивал\" и \"Аксиом 16\", основно поради причината че се намират изключително често, за разлика от 4-, 8-, 10-, 12- и 20-стенните им събратя, за които човек трябва да се разтърси из разни безистени и полуетажи. Е, ако системата е правена за употреба на даден вид зарове, той на-вероятно ще успеете да я използвате и с друг вид, но за целта ще се изхабят доста нерви, така че по-добре отделете по лев-два на зарче. Още повече, че и на последък се намират по-често.

По принцип дори Dungeons and Dragons ползва колода карти, пък макар и изключително ограничено. Тяхната губерния е най-вече ЛАРП системата Mind\'s eye theater, но тя намира слаба популярност в България. Въобще българскaта ЛАРП сцена, бидейки доста стихийна, оказва силна и упорита опозиция на каквато и да е система, държейки игрите си основно в руслото на т.нар. \"изолационен ЛАРП\" (boffer LARP), макар че традиционно използваният материал за оръжията са ленти от щори, а не едноименните изолирани с пяна тръби. Но за този вид ролеви игри - после.

Забравихме монетите ли? Ами те са удобният еквивалент на двустенен зар. И удобният заместител на пионки. И на забодени по картата знаменца. И можеш да си купиш чипс с тях. Един от най-добрите приятели на играча на ролеви игри. Задължително е да са налични!

Както и да се \"призовава\" късмета, като цяло случайният елемент в системите (а на практика всички системи имат случаен елемент) идва, за да внесе познатият ни от реалния свят хаос и да отнеме малко отговорност от разказвача. Респективно всичко това има спомагателна функция и би следвало да се натрапва минимално. От там и неприязънта на някои играчи към системи изискващи твърде много и твърде често хвърляне.

5. Карти, бойни полета и пионки - Присъщи на по-тактическите ролеви игри. Обикновено бойните полета са разграфени на квадрати, по-рядко на правилни шестоъгълници (пчелна пита) или неразграфени въобще, макар че последното е решение използвано предимно от настолните тактически игри. Несъмнено е приятно да поставиш на бойното поле фигурка, която представя героя ти едно към едно, но това е на практика трудно постижимо и за това почти всяка пионка върши работа, както и споменатите вече стотинки. А най-лесно се работи с ламиниран лист А4, върху който може да пишете с маркер на бяла дъска. Не се разсипва нищо, не се губи никакъв инвентар и ламинираният лист има доста дълъг живот. Пък и вживяването следва да е предимно в главата, не на масата, така че това не разваля атмосферата.

6. Костюми, декори и озвучение - Едно сравнително общо правило е, че ако някой се облича като героя си за настолна игра, значи наоколо витае някаква болнавост. Слава богу, такива случаи са редки и се срещат предимно по филмите. Костюмите и декорите са запазени за ЛАРП-ът, където могат да се простират от някой стар, протрит и допълнително раздърпан чифт дрехи за постапокалиптична игра или елегантен костюм в тон с изискания герой-вампир, до изключително натруфени дрехи и атрибути, отнели десетки часове и доста скъпи материали за направата си, че чак и дори конска амуниция. Най-често, обаче, са нещо по средата, в Български условия - от долната част на средата, при все че игрите у нас са основно фентъзи ориентирани.

Озвучаването на сесията е според зависи. Като за начало, далеч не е необходимо това, което на разказвача му навява усещания за конкретна сцена, да навява същите усещания и на играчите му. Скромният автор на тези редове е запален почитател на класическата музика, но ако се осмели да пусне на групата си бурята от \"Отело\" на Верди, те ще чуят в нея всичко друго освен бушуващо море. И респективно дори най-добре подбрания Викинг Метъл ще бъде абсолютно похабен в ушите ми. Дори т.нар. \"официални саундтраци\" са далеч от универсални или дори добре разпространени представи, така че ако ще включват специфично озвучение, най-добре е да сте сигурни, че то ще има ефект. Инак се спрете на нещо неангажиращо и за фон, колкото да не се чува кресчендото на съседското бебе и воя на бездомната глутница пред блока.

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?p=197217#197217






Допадна ли ви този материал? (4) (0) 2695 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (2) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.