Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Как да вербуваме новобранци за ролева игра? (статия) - Ролеви игри
Как да вербуваме новобранци за ролева игра?

Автор: Ангел Генчев, неделя, 02 март 2008.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

На всеки любител на ролевите игри, независимо дали сам новак или опитен кадър, рано или късно се налага да привлича нови лица към хобито си. Затова нека се опитаме с няколко малки съвета да му помогнем в това привидно не толкова леко начинание.

Отпървом, опишете простичко какво представляват ролевите игри. По една или друга причина, около ролевата игра се е създал ореол на елитарно хоби, подходящо едва ли не единствено за бледи кльощави младежи със сериозно-меланхоличен поглед и дебел диоптър. Макар и доста натрапчиво по описанията, които можете да срещнете из интернет, това е абсолютно невярно – на практика всеки може да играе ролеви игри, макар и поне малко въображение да е добро пожелание. Затова, не бъдете твърде детайлни. Опишете атмосферата, самия процес на игра с няколко думи, наблегнете на факта, че ролевите игри са групови и на практика се забавлявате заедно – което е и основната им цел. Споменете, че има безбройни светове (сетинги) от които можете да си изберете такъв, който да допада на всички ви. А подробностите – тях оставете да се избистрят в продължение на първите няколко сесии – не заливайте новобранците с информация. Оставете ги да питат вас, останалите по-опитни фигури, да се консултират със съответните книги, т.е. не забравяйте, че и постепенното навлизане в материала, и изследването му по собствено усмотрение също доставят известно удоволствие, особено когато имат положителен ефект.

И най-важното, не обещавайте, че ще им допадне. Създайте им настроение да опитат поне няколко игри, не ги карайте да се чувстват задължени.

Ето, че стигаме и до първите сесии. Независимо от собствения си опит, подгответе се по-внимателно – всъщност особено, ако имате такъв, тъй като вероятността да подходите небрежно нараства закономерно. А ако ви хванат натясно, или по-лошо – по бели гащи – е напълно възможно новобранците ви да се разочароват. Като цяло, би било хубаво, ако имате възможност, да съберете малко по-голяма група – шест-осем, дори десетина човека – тъй като можем спокойно да приемем, че поне един ще се откаже, а поне още един вероятно ще се окаже несериозен. Но не там е разковничето.

С времето ще установите, че различните ви играчи имат различни предпочитания към стила на игра, и то в няколко отношения – доколко той е разказвателен или действен, доколко да се употребява или неглижира системата, доколко да е близко до реалността или не действието. Също така колко плътно изграждат персонажа си в детайли на история, бит, поведение, дори външен вид – от което пък зависи по естествен път колко задълбочен отговор ще очакват от разказвача си. И един от широко разпространените митове е, че разнообразни играчи не могат да съжителстват в една група. Той също не е верен, но с няколко забележки, които може би ще е полезно да разгледаме поотделно и накратко:

- Всъщност, ако се опитвате да внедрите един-двама, трима новаци сред група опитни играчи, която съществува от продължително време, вероятността начинанието ви да се провали е изключително голяма. Всяка група, която е играла известно време, е достигнала някакво динамично равновесие, което равновесие рядко се доближава до каноните и съветите в оригиналното четиво, и въз основа общия си опит и отдавна постигнатото си общо съгласие свободно интерпретира части от света и настоящата система. Ако питате защо, то отговорът е просто „защото така им е удобно” – не забравяйте, че са играли заедно достатъчно, та и вие заедно с тях, и сте открили отдавна какво ви пречи, какво ви затормозява или какво просто не ви харесва. Където новобранецът или ще мига неразбиращо, или ще изисква такова голямо количество обяснения за неща, които може и сами да не помните от къде са тръгнали, че накрая ще дойде до гуша и на двете страни.

Естествено, не бива да забравяме и чисто социалния елемент – в крайна сметка ролеви игри се играят основно в приятелски среди (или създават такива), така че от друга страна ако този новак е добър познат на някой или някои от участниците, и ако разбира се наистина има доброто желание, то има възможност и да успее да се включи въпреки това. Но ще е трудно.

- В кой да е от другите два случая – ако създавате нова група с едно-две стари кучета, или пък такава с жълто около устата, нямате подобен проблем.

Персонажите, по подобие на играчите си, започвайки от нулата постепенно ще си намерят своите ниши и ще се изтъкват повече или по-малко при различните ситуации, пред които се изправят. По-устатите и въодушевени приказливци ще приемат по-дипломатични роли, разумните организатори в крайна сметка ще излязат на лидерска позиция и ще решават дилемите пред групата, действените натури ще я тласкат напред и няма да я оставят да зацикля на едно място. Други ще предпочетат да се включват най-вече в баталните сцени, докато останалото време прекарват на лаф-мохабет в близката таверна. По-шантавите герои ще създават най-малкото атмосфера, а особняците ще са си пак особняци. И тъй нататък.

Оставете ги. Не им се натрапвайте и се съобразявайте с тях – в никакъв случай не изисквайте всички да са по калъп и да се включват еднакво навсякъде. Тоест, не забравяйте, че това е начинът, по който те се забавляват. Просто имайте предвид за всеки да има по малко, за да не се чувства изолиран, и ще останете приятно изненадан от резултата. Още повече, че с течение на времето героите на вашите играчи ще завържат достатъчно задълбочени отношения помежду си, за да не им е скучно дори и когато в тази определена сесия липсва някой елемент.

И като цяло, оставете развитието на групата си да върви по естествен път. Не им налагайте отначало прекомерни правила, започнете от най-простите – да не правят прекомерно дълъг ход, за да могат да играят всички по равно, дайте им ред, по който да се изказват – независимо какъв – и поне първоначално не ги оставяйте да се прекъсват или ако го правят, поне да е като в първи клас с вдигане на ръчичка (но не е препоръчително). Дайте им възможност да пропускат ход, ако в момента нямат конкретна идея за действие. Може би е добра идея и да започнете с кампания – не твърде дълга, не твърде обстоятелствена, но показателна за това как действието може да се развива и продължава от сесия на сесия, а не с отделни приключения, но това вече е въпрос на избор.

Но най-важното остава – ако някой от вашите новобранци не изпитва удоволствие от играта, опитайте се да разберете защо и да го поправите. Успех!

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?p=200074#p200074






Допадна ли ви този материал? (0) (0) 2880 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (76) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.