Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Отговорностите на водещия (статия) - Ролеви игри
Отговорностите на водещия

Автор: Станимир Кръстев, събота, 08 март 2008.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Какво е водещ? В предишни статии се опитахме да отговорим на този върпос. Но ако си зададем въпроса: "Що е водене?", най-вероятно ще получим безкрайно много отговори. Смятам, че повечето от тях ще пропуснат някои неща и точно за тях смятам да пиша в настоящата статия. Следният модел и възприятие на отговорностите на водещия е силно повлиян от Запада, но така или иначе, български си нямаме...

Ролевите игри се нуждаят от няколко определени бумаги (статия по въпроса от Константин Делчев, тук), без които играта не може да протече нормално и безпроблемно. Какво се получава, когато има забравен персонажен лист? Когато няма зарове? Когато няма книги? Играта ще е най-малкото непълноценна. Тя ще мине в опити на играчите и водещия да си припомнят дадени показатели и правила. Или пък вместо да се хвърля зар (като цяло забавен и почти задължителен елемент от играта), всички ще се гледат тъпо и ще се бият по главите как да определят влиянието на късмета върху дадената ситуация.

Някои водещи (или определените като Разказвачи в друга статия) най-вероятно се справят добре и без предварителни записки. С готови приключения в главата, с изградени НИП-ове (НеИгрови Персонажи), с много опит и много трикове в торбата, за да забавят действието и да си подредят идеите в зависимост от решенията на персонажите.

Да, но ако не могат или не са в настроение да импровизират? Ако наистина се окаже, че дадена местност или личност, с която играчите искат подробно да се запознаят, не е подготвена? А ако късметът помогне неимоверно на групата и водещият се окаже с погубен "бос", преди да му е дошло времето? А ако играчите открият пропуск или персонажите им минат по пряк, непредвиден път и водещият се окаже с половин пропуснато приключение?

За да не се получават грозни и неприятни сцени, загубени сесии или направо групи, препоръчвам на всеки водещ, особено ако е нов в "бранша", да подходи сериозно към всеки проблем. Т.е. да си изготви внимателно приключението, да разполага с няколко готови НИП-а, случки и местности, които да може да включи, когато трябва да се попълни някоя дупка. Подобни "скрити в ръкава козове" могат много приятно да допълнят всяка история, да и придадат повече реализъм и колорит.

А какво би се получило, ако групата тепърва трябва да изготвя персонажите си? Разбира се, най-често за тази цел се отделят 1–2 събирания. Това се прави, за да могат още в процеса на създаване на героите играчите да се консултират помежду си и да се избистрят концепциите на всеки по отделно и на групата като цяло. Ако на групата и липсва например маг или някой, който да може да говори с НИП-овете, за да не се мразят героите (орк и елф или даенлин и нейска) е нужно играчите да се съберат и да обсъдят концепциите си лице в лице. В днешните забързани времена, когато играчите не са само младежи без работа, а между тях има и зрели хора с работа, че и с ангажименти, пък може и със семейства, често излишното събиране е сериозен проблем. Особено ако групите играят веднъж седмично и всяко забавяне удължава безкрайно във времето цялото приключение и съответната кампания. В някои случаи е възможно играчите да променят идеята си за това, какво им се играе; да решат, че това или онова не "ги кефи" и/или да оставят изготвянето на персонаж за следващото събиране за игра. Някои от играчите може да не са запознати със сетинга (света, в който се играе) или със системата, може да се нуждаят от напътствия или направо сериозна помощ за персонажа.

Точно в такива случаи, добре е водещият да покаже способностите си и да изпълни задълженията си на организатор. Ролята му е да определи време и продължителност за предварителните процедури, ако трябва да се срещне сам с даден играч, за да му помогне, да му услужи с книга, да му даде идеи, да си отдели време, за да помисли върху проблема му. А не да губи ценното и отделено за забавление време на другите с неща, които би могъл да свърши предварително.

По презумпция Разказвачът трябва да е най-добре запознат със системата и със сетинга, по които води. Но и той е човек, и на него му се налага лично да прочете дадената книга (книги най-често), да си намери допълнителни материали, да се запознае със силните и слаби им страни, да нагоди приключението си по тях. Разбира се, неприятна гледка ще е ококорен водещ, задаващ на глас пред групата въпроси от рода на:
"Нейските наистина ли умират мигновено от кръв на Валентари?"
или:
"Гангрелите могат да потъват в земята (WoD)?!"
"Ама ти как получи такъв висок показател за Ловкост?"
Това е недопустимо и нека всеки си свърши "домашната работа", преди да се опитва да води ролева игра.

И на последно място остава организацията на най-далечните от самата игра елементи. За съжаление обаче, те са напълно сериозни и необходими неща за осигуряване. На първо място, това е времето, по което ще се провежда играта, мястото и храната/напитките (моля всички, които са си позволили тънички усмивки на лицата, да ги скрият!). Времето е ясно – няма начин водещият да закъснее с два часа ("Карайте без мен") или играч да пропусне сесия (“Следващият път ще се реванширам, като стоя двойно време") и играта да се състои. Мястото трябва да е тихо, задължително с възможност да се сяда, хубаво е да има място и за бумащината. Групата ми е играла и се е забавлявала и на пейка (+ един дебел перваз за сядане на Разказвача), но това не означава, че цяла сесия трябва да мине в търсене на заветната удобна пейка или ако е заета, на друга подобна. Наличието на храна и напитки, колкото и прозаично да звучи, е задължително. Гладна мечка хоро не играе, жаден играч полуорк – също.

Да, ролевите игри са за забавление. Но за да има забавление, някои неща трябва да са предвидени и подготвени. Не, не трябва водещият да е тиранин или управител на затвор, за да накара играчите си да пристъпят към същинската игра. И да, той трябва да има уменията на организатор. Въображението и добрата история са едно, но когато няма база, за да се стигне до тях, водещият ще трябва да ги запази за себе си.

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?p=200446#200446






Допадна ли ви този материал? (0) (0) 2593 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (1) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.