Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Los Borgia (2006) (статия) - Испанско кино, Исторически филми
Los Borgia (2006)

Автор: Ангел Генчев, петък, 21 март 2008.

Публикувано в Статии :: Филми и анимация; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Династията на Борджиите (2006)

Заговори ли се за ренесансова Италия, винаги изпъкват две фамилии - Медичите и Борджиите. Легендарни в своя ламтеж за власт, в абсолютната безскрупулност, безпардонност и поквареност, при това впримчени в онзи хаотичен карнавал от европейската история на безбройни благородници, когато Ватиканът е република, а хватката на римокатолическата църква е привидно здрава, макар и тя самата да се разяжда от вътрешни интриги.

Като цяло доста стабилна основа за интересна и динамична екранизация, а и фактът, че "Династията на Борджиите" все пак е испанска продукция, какъвто е и произходът им, предполага малко по-нетрадиционен, но пък по-достоверен поглед над събитията. И общо взето е така, макар и на места с малко противоречиви акценти.

Филмът обхваща периода на най-голям разцвет на фамилията - от въздигането на Родриго Борджия до папския престол като Александър VI, до смъртта му, отбелязваща началото на края на владичеството на Борджиите, период обхващащ и жизнения път на другите две най-известни фигури от родословието им - синът му Чезаре и дъщеря му Лукреция. От една страна - добре. С доста цветни краски и определено умело е представена порочността на превърналата се в политическа институция църква, загубила духовното си лице дори сама пред себе си, и употребявана само като още един лост за удовлетворяване на нечии светски амбиции.

От друга страна, обаче, самите Борджии изглеждат малко странно, почти като мафиотска фамилия - може би пък пръст има "Фамилията" на Марио Пузо. И макар че има известна логика в това, и въпреки, че историята не противоречи особено силно, се получава един по-различен цялостен облик - съсредоточаването на цялата интрига около фигурата на папа Александър като водещ елемент във всички дела на Борджиите обезличава останалите двама. И то особено що се отнася до дъщеря му.

Самата Лукреция Борджия е останала в същата тази история с ореола на сластолюбива, фатална жена, и макар и умишленото и участие в машинациите на роднините и да не е доказано - но като се замисли човек, няма как да е стояла толкоз настрана - тук изглежда почти като невинно дете, неволно превърнато в пионка. За което допринася може би и изборът на актриса - доста достоверен спрямо портретите и, но някак си бледнеещ и пред арагонската принцеса, и пред наложницата на папата, и пред контеса Сфорца.

Губи сила и образът на Чезаре Борджия - човекът, поставил под прословутия си девиз "Или цезар, или нищо" цяла Италия, макар и за кратко, във властта на собственото си име. Вдъхновил Макиавели да напише "Владетелят", дукът на Валенсия тук не прилича много на държавник, и в никакъв случай на владетел - дори и абсолютно безцеремонен, той също придобива формата на инструмент - остър, но в чужди ръце.

Но въпреки тези особености, не толкова недостатъци дори, "Династията на Борджиите" е определено добър филм, заслужаващ си всичките три часа.

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?p=201240#201240






Допадна ли ви този материал? (0) (0) 5076 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (6) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.