Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: G.U.R.P.S. - Generic Universal Role Playing System (статия) - Ролеви игри
G.U.R.P.S. - Generic Universal Role Playing System

Автор: Асен Георгиев, събота, 29 март 2008.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

След като наскоро направих кратко изложение на G.U.R.P.S.: М.А., представете си изненадата ми, когато разбрах, че все още не сме публикували материал за основната система. Е, време беше пропускът да се запълни. Така реших да се нагърбя с тази задача.

1. И така, системата е създадена от Стив Джаксън през далечната 19...1986 година.
Толкова по историята на играта. Сериозно, дори не съм виждал първото издание. А сега да ви представя 4-ото издание, актуално и днес .

2. GURPS се ползва от някои хора като нарицателно за сложна система. За същата цел аз използвам Д&Д. Явно всичко е относително. Всъщност основната механика е много проста.

3. Имате четири основни показатели. Всяко ваше умение е прикрепено към тях и се развива с точки (кажете, "Фолаут"!), а класове няма. Можете да вземете практически всяко умение. Правете си какъвто персонаж искате, стига водещият да го одобри! Системата е универсална и изрично приема, че Водещият има право да отхвърли всеки персонаж, когото сметне за неподходящ. Като се има предвид, че с една и съща книга можете да направите магьосник, рицар-джедай, горгона-сводница, обикновен рицар-полуорк и пословичните сукуба-паладин или аасимар-убиец, събирането им в кампания с насоченост към интриги в Античния свят просто е Лоша Идея (ТМ) за Водещия!

4. След това вземете три зара. Хвърлете ги. Ако изкарате по-малко или равно на съответното умение (плюс или минус някакви числа, ако действието е затруднено или улеснено по някакъв начин), действието е успешно.
Ако действието е атака, опонентът има право на хвърляне за защита, но показателите за защита винаги са по-ниски от тези на атаката, или поне практически винаги (с тази система всичко е възможно). Тук е моментът да отбележа, че битките в GURPS често свършват с 2-3 удара, независимо колко е опитен персонажът. Е, опитният играч рядко би позволил да ги получи (ако не е в невъзможна ситуация, разбира се), но това е друг въпрос. Ако обаче някой е насочил арбалет към вас и иска нещо, не се правете на герои с трицифрено число точки живот – обикновено не сте, не е здравословно, а и след арбалетна стрела най-често можете само да стоите и да ви довършват. GURPS е пословичен и с бруталните си битки, като един рунд от битката е една секунда. А, споменах ли, че сериозните травми ви пречат да продължавате боя? Поради тази причина по-често можете да видите бягащи или предаващи се противници. Е, зависи и от това в каква кампания играете, но за това - четете по-нататък.

5. Вече на няколко пъти споменах, че системата е универсална и позволява да играете какъвто персонаж поискате, в който сетинг си поискате. Това е една от най-силните й черти, тъй като дава възможност за най-различни игри само с един набор от правила. При това определено не използвате всичките правила! Повечето правила извън базовата механика са изборни, а част от книгите е отделена за влиянието на правилата върху играта.

6. Универсалността впрочем е и основното слабо място на GURPS. Системата не поддържа никой конкретен сетинг! Следователно, няма как и да отразява особеностите на конкретен сетинг в базовата си механика. Ето защо за игра по сетинги със система обикновено е препоръчително да изберете "тяхната" система. Разбира се, ако не я харесвате (или я смятате за "счупена"...случва се) - заповядайте, GURPS е на ваше разположение. Винаги! А и за да играете, не ви е нужно да накарате новаците да изчетат цялата книга с правила. Спокойно можете да използвате GURPS Lite, който е преведен на български и се разпространява безплатно. Виж, за Водещия, GURPS Basic Set и GURPS Basic Set: Campaigns са силно препоръчителни. Разбира се, зависи от тематиката и "жанра" на играта.

7. В основните правила се прави разграничение между "реалистични" (да не се бърка с "негероични", но това е тема за отделна статия) и "кинематографични" кампании - до такава степен, че доста правила са маркирани като "чисто кинематографични". Причината е, че всички правила, използвани едновременно, биха дали възможност да се създадат персонажи, които не отговарят тематично на играта, а и някои от тях биха влезли в силно противоречие с някои жанрове. Представете си как вашият любим, правен с търпение и упорство, рицар-джедай, паладин-тамплиер или майстор на нин-джуцу, вземе, че се гътне от едно невероятно успешно хвърляне за атака на някой безименен наемник... е, не си пасва с атмосферата на екшън-филм! Затова, когато планира екшън-кампания, Водещият обикновено изключва употребата на правилата за атака на определени части от тялото. Не, че куршумите не са пак опасни, но поне рискът е приемлив.

Материали:
GURPS Lite
GURPS Basic Set
GURPS Basic Set: Campaigns

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?p=201609#201609






Допадна ли ви този материал? (0) (0) 2677 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Няма коментари 

AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.