Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Legends, Tome IV: FIFA – за компютъра и топката, част първа (статия) - EA Sports, Симулатор, Спорт, Electronic Arts, FIFA, Компютърни игри
Legends, Tome IV: FIFA – за компютъра и топката, част първа

Поредици: FIFA – за компютъра и топката; Легендарни компютърни игри

Автор: Димитър Грозданов, четвъртък, 09 април 2009.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Преди от EA окончателно да омаскарят всичко хубаво в игрите, които правеха, много техни заглавия се бяха превърнали в навик и любима, почти никотинова страст за много геймъри по света и у нас. FIFA бе сред тях достатъчно дълго време – феновете знаят защо. Сещат се за ниско моралните нощни мрежи на 99 или 2002, придружени от бира, цигари и викове, сякаш фигурите на екрана бяха истински играчи, борещи се за баш купата. Строшени клавиатури, метнати по стената джойстици – „фифата” винаги можеше да разпали искрата у противниците, да направи всеки дуел интересен и уникален.

С развитието на видео игрите, обаче, за добро или лошо се наблегна на реализма, за сметка на аркадността. Pro Evolution Soccer поредицата измести FIFA и се доказа като по-добрият симулатор. Поне досега, защото новичката '09 (за конзоли, не за PC), макар и все още далеч от класата на PES, направи огромен скок както геймплейно, така и графично, и в следващите години не е невероятно да се насладим на по-адекватна и разнообразна конкуренция между двете игри.

Но Pro Evolution е друга тема, друга поредица, и за нея ще си говорим на по-късен етап. Откъде обаче започна легендата на една от най-дългите серии в света на компютърните игри с над 20 заглавия в каталога си.

FIFA International Soccer (FIFA 94)

Първата се появява на бял свят преди близо шестнадесет години. В края на 1993, когато ЕА откупуват за пръв път лиценз от FIFA, отразявайки в играта... САЩ '94. И да – българите са там, с ниски показатели разбира се, но ги има. Под лиценз обаче не разбирайте това, което представлява фифата днес – имената на играчите не бяха истински, така Христо Стоичков се казва Кристо Станков. Това обаче не променя чак толкова нещата.

Играта се появява за всички налични по онова време платформи и това се превръща традиция - Sega Mega Drive, Master System, Mega-CD, Game Gear, SNES, DOS, Amiga, 3DO и Game Boy. За най-качествена се смята версията за Sega CD, където играта получава бонуси, които се използват и по-натам в поредицата. Много хора се съмняват, че ще пожъне успехи – конкуренцията е огромна – по това време на пазара са поредици с традиции като Kick Off и Sensible Soccer. FIFA обаче ги надвива и доминира с лекота, поради една проста причина – тя една от най-реалистичните спортни симулации излизали до момента. Играчите се изморяват, присъстват не само формации, но и цялостно поведение на отбора – Атака, Защита, Игра на дълги пасове, контролите до голяма степен наподобяват днешните, графиката и камерата бяха реалистични. Имаше записани и специални семпли, които озвучаваха публиката и превръщаха всеки гол в страхотно изживяване. Мултиплейър за до четирима души, повторения (в Sega CD версията), няколко различни режима. Изобщо играта имаше какво да предложи.

Присъстваха, разбира се, и множество бъгове, но те бяха по-скоро забавни. А и никой не се сърдеше за такива глупости през 94-та, или дори да го правеше - нямаше пачове, които да ги оправят. Така например, когато реферът искаше да ви покаже жълт картон, той първо трябваше да ви настигне. Това обаче не ставаше автоматично, във филмче, както днес, а вътре в играта. И съответно вие можехте да се движите. Следствието - бесни гонки из целия терен, докато наточеният рефер най-сетне ви догони за да вдигне картон. Друг бъг пък беше, че можехте да вкарате от аут, като топката рикошираше от горната греда и се удряше в гърба на вратаря. Имаше и техники за сигурни голове (нещо, което присъства и до днес във FIFA и е сред най-големите упреци), особено срещу по-стари отбори. При удар от определен ъгъл всички буквално клякаха, а топката влизаше в мрежата.

И все пак, играта действително беше страхотна и се нарежда измежду най-добрите джойстикотрошачки за времето си. Така започна всичко за FIFA – и беше повече от добро начало. Заложиха се основите на геймплея, които в голямата си част бяха само доразвити в следващите години. Екипът, разработил по нея се заключава в двайсетина души – сравнете ги с пасмината, която се появява в няколкоминутните кредити на новите издания. Имали са явно обаче ентусиазъм и много, много страст, докато са работили, нещо което като че ли липсва днес. И доказателството е в онова далечно време, играта се превърна в култ, нещо което трудно се отдава на по-новите заглавия.

FIFA Soccer 95

Успехът на първата част закономерно ражда втора - FIFA 95 се появява през 94 година за Sega Mega Drive и DOS. Графично играта е почти идентична с предходната, предлага леко подобрен изкуствен интелект и звук. По-важното е, че за пръв път се появяват клубните отбори. И така тук са представени цели 8 национални лиги, измежду които тези на Бразилия, Германия, Англия, Испания, Италия и т.н. Отборите са с истинските си имена, но играчите все още не. Крайният резултат - мизата е вдигната от 30 до над 200 включени състава.

Макар да изглежда по-скоро като гримирана 94, FIFA 95 допринася повече от достатъчно за поредицата. Тя е и последната 2D игра с тази марка. Идващата FIFA 96 не само ще вкара франчайза в триизмерната ера, но и ще внесе значителни промени, превърнали заглавието в още по-реалистично изживяване.

--
Следва...






Допадна ли ви този материал? (5) (0) 3032 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (9) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.