Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: “Морската” система (статия) - Настолни игри, Ролеви игри, Ролеви сетинг
“Морската” система

Автор: Blade, неделя, 19 февруари 2006.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Преди известно време бе публикувана една статия на сайта, свързана с ролевата игра “Седмото море”. Ето, сега следва и втора статия на същата тема, която обаче ще представи кратък обзор на системата и нейните особености.
Първото нещо, което ще видите, отваряйки системната част на основната книга (част, наречена „Драма”(„Действие”)), е т. нар. “Златно правило” на “Седмото море”: “Ако правилата по някакъв начин ви пречат да се забавлявате, не ги използвайте или ги променете!”. Добре са казали авторите, тъй като, поне за мен, системата е съвсем бегла част от ролевата игра.

Но да си дойдем на въпроса - ето няколко думи за системата на Седмото море. В ядрото си тя е базирана на умения, т.е. не е класово-ориентирана. Въпреки това авторите са измислили нещата по начин, който леко загатва за класовете – има различни “професии”(най-общо казано - социални занимания), които дават на играчите достъп до определени умения на две нива – начално и професионално. Например един шпионин ще има достъп до уменията скриване, прокрадване, подкуп, маскиране, знаци и др.
Някои професии се припокриват – например един придворен и един изпълнител биха имали някои еднакви умения – например танцуването.
Интересното е, че всеки персонаж може да избере колкото си иска професии и да ги развива по всякакъв начин. Така например Арчибалд може да бъде престъпник, атлет, моряк и същевременно артист, придворен и шпионин – естествено, тук важи правилото, че колкото повече професии имате, толкова по-слабо ще ви бъдат те развити. Самите умения се делят на социални (артист, изпълнител, слуга, придворен, учен, познавач на улиците, шпионин, моряк и др.) и бойни (стрелец, атлет, щитоносец, командир, фехтовач, ездач и др.) и изглеждат по следния начин:

Ричард. Изпълнител.
Умения:
Актьорство: 1
Танцуване: 3
Ораторство: 2
Пеене: 3

Самите умения също са разделени на малки “под-умения”, наречени похвати, които на свой ред са разпределени в две категории – основни и напреднали. Основните похвати са всъщност базовите неща, които трябва да знае някой, навлезнал в дадената професия. Те са евтини и най-често се припокриват при различните професии. За сметка на това, обаче, напредналите похвати са тези, които дават спецификата на дадена професия – най-често те са уникални и неповторими, но и са скъпи.

Всеки герой в “Седмото море” има 5 показателя, които развива до максималната стойност от 5 (всъщност максимумът може да достигне 7, но това се постига само по магичен път). Това са: Мускулатура (комбинацията от сила и издръжливост – колкото по-висока, толкова по-здрав и силен персонаж), Финес (комбинация от скорост и сръчност – колкото по-висок е показателят, толкова по-бърз и умел е в боя персонажът), Кураж (комбинацията от волята и решителност – от този Куража зависи колко наранявания може да поеме персонажът преди да припадне), Остроумие (комбинация от интелект и чар – от това зависи дали персонажът може да бъде излъган лесно) и Самоувереност (това е нещото, което различава персонажа от обикновенния човек – от него зависят броя действия по време на битка). Всяка от националностите добавя бонус (+1) към някой от показателите.

Създаването на герой е на принципа “point-buy” или казано по-просто – имате начални точки, с които си закупувате умения, показатели, преимущества. Интересното тук е, че можете да си закупите и “Минало” – онова, което персонажът е извършил години, месеци или дни преди да започне приключението, което е всъщност основната история. Понякога, според желанията на Разказвача, това Минало може да застане пред персонажа и да го постави в неприятни ситуации. Идеята е, че всеки път, когато персонажът се сблъска с някой свой стар враг, види старата си любов, или въобще създаде разклонение в сюжета на приключението, тогава той ще получава допълнително опит. Миналото варира от 1 до 3 точки като например ако имате на три точки миналото „Сбъркана идентичност”, то тогава някой ще ви мисли за човека, срещу когото има вендета; ако го имате на едно пък, ще бъдете бъркан с крадец, откраднал сребърни прибори от вилата на Барон Виланова например.
Освен Минало, има и още някои детайли – Преимущества, Надменност и Добродетели. Преимуществата са предимно от типа „Връзки”, „Добър пияч”, „Членство”, „Благородник” и т.н. Надменността и добродетелите, обаче, са различни – според Вещиците на Водаче всеки човек има своя собствена аура. Тя може да бъде положителна (Добродетел) или отрицателна (Надменност). Положителните аури ви струват по 10 начални точки за развитие, докато отрицателните ви дават 10 точки за развитие. Традиционно много рядко се среща човек с аура, а такъв с две – никога.

Относно механиката на системата – за да я използвате пълноценно, трябва да имате десетстенни зарове, които за съжаление все още не се продават масово в България.
Тук се среща така-нареченият “експлодиращ” зар – когато се хвърли 10 (или 0 на повечето зарове), зарът “експлодира” и играчът може да хвърли още веднъж, прибавяйки втория зар към първия. Хвърлянето на заровете става по добре познатия начин, но има една част, която е различна – навсякъде в системата се казва например: “Хвърлете 5 зара, запазете 3”. Това означава, че след хвърлянето на заровете събирате само три от тях по ваш избор – обикновено са ви нужни най-високите.
Хвърлянето на зарове е свързано и с уменията, и с показателите – тук трябва да запомните три неща, докато извършвате дадено действие. Първото е да видите с какво умение може да бъде свързано действието и съответно с кой похват на професията. След това трябва да проверите кой основен показател ще пасне на ситуацията и Разказвачът трябва да определи трудност. След това събирате броя зарове от похвата и показателя и хвърляте. Накрая събирате резултатите само на заровете, равни на вашия показател. Така например Джон, който е моряк, за да се катери трябва да хвърли зарове равни на основния похват на професията („Катерене”) – 3; след това събира числото със своя финес (3) и получава числото 6. Той хвърля 6 зара (1, 4, 3, 6, 8, 9), но запазва само три (6 + 8 + 9 = 23). Това прави системата донякъде тромава и неподходяща за игра, тъй като в най-динамичните моменти (битките) забавя и затормозява играта и играчите.

Проверките за успешно действие, или просто хвърлянията, се делят на два основни типа – просто хвърляне и съревнователно хвърляне.
Простото хвърляне се прилага, когато персонажът върши действие, не влияещо на някой друг. Това са действия от типа дали героят има сила да вдигне масата или прескочи оградата. Трудностите тук са разделени на осем степени: 5 (елементарно действие); 10(лесно действие); 15(нормално); 20(трудно); 25(много трудно); 30(героично); 35(не е правено никога досега); 40(никога повече няма да се направи нещо такова).
Съревнователното хвърляне се използва най-често в бойната система. При него героят пряко въздейства на някой друг персонаж. Тук трудността е пет пъти използваното качество на другия персонаж. Например Джон атакува Маша, която има финес 4. Той ще хвърля атаката си срещу пет пъти финеса на Маша, т.е. трудността му ще бъде 20.

Друго характерно нещо е героичната насоченост на системата – ясно са описани типовете врагове на героите: Гадове, Последователи и Злодеи. Гадовете, буквално казано, са онези безименни типове, които се пращат от главния Лош да убият героите. Те се трупат сякаш със стотици, но това не пречи на героите да ги мачкат като буболечки. Последователите пък са поддръжниците на злодеите – те най-често са водачи и командват разнородната паплач от Гадове, която напада героите. Злодеите пък са тези, които най-често стоят зад голямата конспирация или хитроумния план – било той зъл или добър, в зависимост от гледната точка.
Също така е интересно, че всеки един от типовете неигрови персонажи(НИП-ове) е различен от другите – например, Гадовете биват побеждавати невероятно лесно и може би двама-трима от тях са равни по сила на един начален герой. За сметка на това пък злодеите най-често са издържливи и трудни за преборване.

Уникален елемен на системата е, че освен героите си, можете да развивате и собствени кораби. В книгата има подробно обяснена система за морски битки и създаване на кораб, който дори има свои преимущества и недостатъци! Включени са и подробни карти и описания на корабите, без които играта нямаше да е същата – все пак това е “Седмото море”!

Въпреки това, че е малко тромавичка, системата е добре напасната към света - и може би ще има някои играчи, които ще харесат това. И едновременно с пирати, кораби, интересни разкази, както и картинки, от типа, които видяхте досега в тези две статии, то несъмнено ще "потънете" в атмосферата по-лесно и ще изживеете много приятни моменти. И ако си падате по пирати, кораби, магьосници и шпаги, не се колебайте да пробвате този свят и тази система - гарантирам, че няма да останете разочаровани.

И така - обясних в общи линии основите на системата. Надявам се, че статията ви е била интересна – има още много неща и дреболии, които могат да се изговорят по темата, но ще оставя на вас да ги прочетете. Приятно мореплаване!






Допадна ли ви този материал? (1) (0) 4342 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (5) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.