Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостенска церемония по невръчване на Оскарите

Поредици: Оскари 2008

Автори: Ангел Генчев, Т. Христов, петък, 22 февруари 2008.

Публикувано в Статии :: Филми и анимация; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Сивостенска церемония по невръчване на Оскарите
/под вещата съпрезентация на двамата водещи по неволя, др. др. Христов и Генчев/
/аплауз/


Въведение.
Тежки брокатени завеси в бледозелено с избродирани гекони закриват сцената. Залата е препълнена, поне според разбиранията на парламентарния контрол, и е изпълнена с ниското, монотонно жужене на климатици – тук-там дори се чуват приглушени гласове. Напрежението ту се покачва - до около 220 волта, ту спада. Периодичните токови удари притискат множеството под покрова на неловка тишина.

Кафе-пауза.
Изтерзани тълпи щурмуват студения бар с по две чинии във всяка ръка.

Въведение, втори дубъл.
Те се движат! Завесите, макар и с известно забавяне и затруднение, се раздалечават (особено лявата), разкривайки висок подиум. Върху него лелеяните статуетки лежат разхвърляни на заветната етажерка. Етажерка ли? Момент.

Въведение, трети дубъл.
Към самотния микрофон насред полирания дъсчен под се приближава леко брадясал тип с разсеяна усмивка и листове в ръка. Изглежда сякаш се чувства доста неудобно в костюм и кой знае защо се нахвърля периодично върху яркочервената си вратовръзка.
- Уважаеми дами и господа - консултира се с хартиения си помощник, - добре дошли на тазгодишното невръчване на сивостенските Оскари.

Следват ялови аплодисменти, но той все пак продължава:
- Напоследък ви изтормозихме с доволно количество презентации на най-разнообразни киноленти, някои, от които интересни, а други - не толкова. Сега чувстваме задължени да направим кратък обзор. Не за друго, а защото наградите Оскар се приемат за най-високото постижение в средите на седмото изкуство. И дори и да са до известна степен академични, може би частично ограничени или ако ще и предвидими, за момента нямат аналог сред атестатите за кино-качество. Това, което имахме доброто желание да ви представим, са основните действащи филми. Вярно е, че повечето категории изглеждат второ качество - за основни се приемат "първите пет" – най-добър филм и четирите актьорски. От друга страна обаче, те все пак не обхващат възможните позитиви на един филм, а и за съжаление изключват цялата кино продукция извън северноамериканския континент, събрана в семпличкото "най-добър чуждестранен филм". В това отношение обаче от трета страна се налага да приемем простата истина, че без абсолютно никакво американско участие стойностните продукции са единици, а когато в тях са влети американски субсидии, то те се броят за американски (дори канадските ленти и копродукциите). Често това се отнася и до отделни имена, не само актьори, но и режисьори и сценаристи. Иначе "Властелинът на пръстените" по всеки параграф би бил новозеландски. Но да оставим подобни размисли настрана и да се върнем на тазгодишните кандидати.

***

др. Генчев:
- Най-титулуваната сред всички претенциозни статуетки е тази за "Най-добър филм". Петте кандидата са "Изкупление", "Джуно", "Майкъл Клейтън", "Няма място за старите кучета" и "Ще се лее кръв". От студиото ни подсказват, че най-вероятен фаворит е "Няма място за старите кучета" – радва се на голяма обществена подкрепа, докато "Майкъл Клейтън" го оплюват, защото експлоатирал стари теми като един същински нов "Ерин Брокович". "Ще се лее кръв" все пак бил силен фаворит, особено след отнесената "Златна мечка". "Джуно" не се очаква да спечели, защото не се възприема добре от най-разните организации (тийн-бременността е сериозен проблем в САЩ, а "Джуно" предлага поглед, който на практика не се харесва на много хора). "Изкупление" пък е твърде арт и ще го подминат като европейски фаворит.

Склонен съм да се съглася със Студиото, а и не намирам по-подходящ кандидат от „Няма място за старите кучета”, макар че "Майкъл Клейтън", струва ми се, заслужава далеч по-високо признание - старата идея съвсем не пречи на новото изпълнение. Но "Ще се лее кръв" в никакъв случай - рядко се намират толкова качествено опропастени иначе добри идеи, при това само за два часа. Но да чуем и други включвания?

др. Христов
- Благодарим ви, благодарим ви, че сме тук. – (почесва се там, където не го сърби) – Ами да, "Майкъл Клейтън" получи достатъчна реклама под формата на номинации едва ли не за всичко, така че нека да намерим една статуетка за старите кучета, които не ги свърта на едно място... Честито на "Няма място за старите кучета"!

Но да хвърлим поглед на следващите гномина... тоест номинации. Главна мъжка роля... Кой сега е номер еднооо? Виго "Кралят" Мортенсен се завръща като руски гангстер под прикритие, но насреща му е кървавият бръснар от Флинт стрийт Джони Деп, а с типично адвокатско самообладание в конфликта се намесва и Джордж Клуни. Да не забравяме обаче мъжът в... униформа Томи Лий Джоунс и търсача на златни статуетки и нефтени находища Даниел Дей Люис. Последният е спряган за фаворит – не и при нас обаче, та затова като нищо можем да наградим стария Томи със статуетка... Какво мислите, др. Генчев?

др. Генчев
- Дилема, дилема, др. Христов! Даже не дилема, не трилема, а направо квинтилема! От друга страна, вярно е, че останалите са все обичайни превъплъщения, та мистър Люис печели по точки поне в това отношение. Но дали това е основният признак наистина – да изиграеш шантава роля надделява ли над това да я изиграеш добре? Да ти пасва като на свинче – звънче? TLJ е и мой личен фаворит. Но силно подозирам, че ще се окажем неакадемични с теб, затова нека преминем към следващата номинация...

При цялото ми лично уважение към нежния пол, към Едит Пиаф, към младите позабременели госпожици и самоосъзнаващите се дами на осредняваща се възраст, снабдени с гостоприемно-уравновесени братя, предвиждам епично скубане на коси между Кейт Бланшет и Джули Кристи. Но на Кейт и предстоят тепърва още Оскари, а и драмата у мадам Кристи, макар и далеч по-незабележима в световен аспект, е струва ми се далеч по-лична.

др. Христов
(въздъхва примирено)
- C'est la vie... Марион Котийар заслужава Оскара повече от всеки друг, дори повече от мадам Бланшет, която направи филма си театрален моноспектакъл... Но щом е речено, че личната драма на Джули Кристи е по-въздействаща от бурния живот на една звезда, нека тя отнесе златната статуетка...

Стигнахме и до вечните трегери – тези, които са там, за да поддържат скелето, докато другите обират славата – второстепенните мъжки роли. Смотаният убиец Кейси Афлек, адвокатът със съвест Том Уилкинсън, уникалният шпионин Филип Хофман - не, не е рода на известния Дъстин - и почти пенсионерът Хал Холбрук. Всички те бледнеят пред маниакалното излъчване на Хавиер Бардем... А и Хавиер е испанец, малко разнообразие и гореща кръв... Ела насам, Хавиер, честито!

др. Генчев
А моят ред ли дойде? Братовчеда Даниълс ми рече, че неговият фаворит бил мистър Афлек.

др. Христов
- Ама, др. Генчев, тук още номинации има... – (потропва замислено по масата, после хвърля крадешком поглед през рамо и взема един плик) – Хмм, такааа, понеже др. Генчев е леко възпрепятстван, да продължим нататък. Кой ще държи, тоест поддържа следващата статуетка? Всъщност може и да я придържа, защото пущината тежи, а поредните номинирани са крехки и нежни - второстепенна женска роля! Малката гаднярка Саоирсе Ронан, която така и не понесе своето изкупление, Мама Руби Дий, дала живот на известен американски гангстер, пропадналата проститука Ейми Райън, желязната кариеристка Тилда Суинтън и самия Боб Дилън... опс, това било Кейт Бланшет. Е, заповядай, Кейти, тук една скулптурка за тебе има... О! А! Ето го и др. Генчев! Какво да правя, развалям... тоест награди раздавам...

др. Генчев
- Идат, идат по жицата, пролетариите от всички страни - от Израел, от Казахстан, Полша, Австрия и разбира се Съв... Русия! Фърляйте листята, някой се изкряска - ма не вие, бе Христов - чужденците идат! Само влакът с гостите закъснява по разписание, но и те ще дойдат. Напрежението е голямо, а шансовете – почти равни. Като че ли най-силно е присъствието на терена на ветерана Никита Михалков и неговите "12", без да броим съдията. От друга страна обаче като че ли "Бофорт" от далечен Израел е вероятният фаворит на журито, най-вече поради модерната си военна тематика. Какво ще кажете, Христов, ще го отнесе ли Големият съветски брат, или ще го отнесат него?

др. Христов
- Руската мечка – нищо че не е като Съветската мечка, пак може да изяде не един конкурент с парцалите. Щом дори и гордите монголи не могат да я преборят, тя заслужено ще си отнесе златната статуека в бърлогата, пък после може да се търкулне на кълбо в зимен сън до... следващите Оскари. Обаче много се разбъбрихме, др. Генчев, а отсреща сценаристите вече се вълнуват, да погледнем следващите номинации - Адаптиран сценарий... Разпеторен съм, честно казано, макар да изпитвам особена симпатия към кучетата...

др. Генчев
- Ах, сценаристите - все нетърпеливи, хем, че не една, а цели две категории си имат. Адаптираният сценарий като нищо може могат да го отмъкнат кучетата, прав сте, но дали пък керванът няма да ги подмине? Колкото и да е голяма глутницата, все пак лае на цели седем фронта. Или академиците ще вземат присърце някоя от двете трогателни истории - на редактора на "Ел" или на болестта на Алцхаймер? Всеки един от тези четири е равностоен конкурент, ала важното е да сме миролюбиви и да отправим следния апел: "Бъдете така добри, нека не се лее кръв тази хубава пролетна вечер".

Оригиналният сценарий, пък едва ли ще влезе в куфарчето на мистър Клейтън, който е всичко друго, ала не и оригинален. "Джуно", от друга страна, третира доста щекотлив въпрос и въпреки безспорните си качества едва ли ще спечели адмирациите на журито, особено онази част с по-младички щерки. А като заговорихме за академичните среди, сред тях фаворит би трябвало да е Ларс с неговата гумена половинка, в спор с анимационния плъшок, който се радва на доста любопитна и нестандартна атмосфера. Савиджите също е възможно да дадат известен отпор, но отново не са кой знае колко оригинални, макар и сценарият да е пипнат. Но пък може да ни изненадат?

И тъй като публиката започна да става нетърпелива за втората кафе-пауза, нека видим набързо и останалите, по-безинтересни дисциплини от нашия многобой. При анимационните филми по всичко личи, че абсолютен фаворит е "Персеполис", ако по някаква разсеяна случайност другите двама веселяци не го спънат. За сценографията на пол-позиция ще да е "Суини Тод", докато операторското майсторство вероятно ще грабне "Скафандърът и пеперудата", който не изглежда да има особена конкуренция. Двата звукови Оскара едва ли ще галят ушите на старите кучета – много по-вероятно ще се разпределят между Щир... пардон, Борн, и... това какво е сега? Трансформаторите? Брей, какви чудесии снимали хората?

За шивач на 2007-ма вероятно златната статуетка ще иде у британския кралски двор - колкото и изпипани, и в "Суини Тод", и при "Едит Пиаф", костюмите просто отразяват тогавашната атмосфера - не, че при Елизабет не е същото, но поне са пищни.

За монтажи отново силно залагам на "Скафандърът и пеперудата", който съчетава повечето аспекти на великолепното оформление съвсем в едно. Колкото до грима - няма кой друг освен "Едит Пиаф" - пиратите и без туй вече я взеха таз награда на абордаж миналата година, макар че Норбит може да я грабне по партийна линия - напълно незаслужено, ще трябва да признаем.

Мечки! Бели мечки! Визуалните ефекти ще трябва да са за Компаса, особено щом Трансформърс вземат някой от звуковите, а за Джак Спароу и компания вече си казахме само изречение по-назад.

При документалните и късометражната анимация положението е напълно мъгляво и може би най-интересно - съгласен съм с вас, Христов, че при "дългите" документални вероятните победители са "War/Dance" и "Operation Homecoming: Writing the Wartime Experience", а при по-късичките - "Freeheld". Кратката анимация пък със съжаление трябва да отбележа, че предполагам ще моржува заради годишнините, и това ще е може би големият студ на тазгодишните златни чичковци. Но ако не стане, борбата ще е вероятно между "Пьотр и вълка" и райските гълъби, просто защото Петров вече е носител, а мадам има известни видими недостатъци.

др. Христов
(слуша тирадата със зяпнала уста)
- А... а... аааа. Добре го рече, др. Генчев... Да отбележа само, че мокрият бюфет пресъхна... Освен да я закриваме тази седянка, тоест тази церемония... Ще се видим отново след 24-ти, за да разберем доколко Академията се е вслушала в нашите препоръки. Знайно е, че Сивостенските Оскари са сигурна индикация за истинските, но пък академиците винаги обичат да проявяват и собствено мнение. До нови срещи с кака Ла... с др. Генчев и др. Христов!

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?p=199462#199462






Допадна ли ви този материал? (1) (0) 3283 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (2) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.